Uderzyłeś w krawężnik? Uczestniczyłeś w zdarzeniu drogowym? Czas na ustawienie zbieżności kół.

65367527_6142028174801_4537735486273224704_n

Specjaliści zalecają sprawdzanie zbieżności kół w samochodzie przynajmniej raz w roku. Gdy kierowcy zdarzy się jednak wjechać w dużą dziurę na jezdni lub w czasie parkowania uderzyć dość mocno w krawężnik, może być to czas, aby zrobić to tuż po tych zdarzeniach. Ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że auto straciło prawidłową zbieżność.

Po wymianie i naprawie

O kontrolę zbieżności trzeba się także zatroszczyć po wymianie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego oraz gdy kupuje się używane auto. Kłopoty z ustawieniem w nim zbieżności mogą świadczyć o tym, że pojazd był wcześniej poważnie uszkodzony. Bezwzględnie trzeba natomiast sprawdzić zbieżność po naprawie związanej z wypadkiem lub kolizją pojazdu.

O właściwe parametry zbieżności kół należy odpowiednio dbać, ponieważ mają one ogromny wpływ nie tylko na komfort podróżowania, ale przede wszystkim decydują o bezpieczeństwie prowadzenia samochodu. Są jednym z ważnych elementów zapewniających jak najlepszą przyczepność kół do nawierzchni. A co się z tym wiąże zachowania auta na drodze nie tylko w czasie jazdy na wprost, ale przede wszystkim w momencie pokonywania zakrętów, wykonywania nagłych manewrów, na przykład omijania niespodziewanej przeszkody, czy w końcu hamowania.

Objawy nieprawidłowej zbieżności

Jest kilka objawów mogących świadczyć o nieprawidłowej zbieżności kół. Jednym z nich jest na przykład sytuacja, w której bieżnik jednej opony jest nadmiernie zużyty tylko z jednej strony lub opony po jednej stronie pojazdu są bardziej zniszczone niż te znajdujące się z drugiej.

Inne objawy niewłaściwej zbieżności to:

– podczas jazdy na wprost auto ściąga w jedną ze stron

– kierownica nie chce wracać do pozycji wyprostowanej po wyjściu z zakrętu

– samochód jedzie prosto, mimo że jego kierownica jest skręcona

– pojawiają się opóźnienia pomiędzy skręceniem kierownicy i reakcją samochodu na ten manewr

– w czasie jazdy na wprost kierownica auta jest „przekoszona”, czyli przekrzywiona na jedną ze stron

– przy większych prędkościach odczuwa się drgania na kole kierowniczym.

Komputer w roli głównej

Najbardziej nowoczesne i dokładne jest badanie zbieżności kół metodą 3D. Trwa jedynie kilka minut. Nie jest drogie i może uchronić przed poważnymi konsekwencjami.

Głównym elementem urządzeń 3D – oprócz obrotnic i płyt rozprężnych – jest komputer oraz zestaw kamer umożliwiających obrazowanie 3D. Specjalne tarcze mocowane na kołach pozwalają na określenie ich pozycji w przestrzeni, a kamery wysokiej rozdzielczości na odczytywanie parametrów. Natomiast komputer posiada bazę danych obejmującą około 25 tysięcy modeli samochodów. Nie ma więc kłopotów ze znalezieniem właściwych ustawień, które mechanik może szybko wprowadzić.

 

Najnowsze wpisy

Samodzielna naprawa niewielkich ubytków lakieru, czyli pasta polerska, drobnoziarnisty papier ścierny i wosk

Niewielkie ubytki lakieru, rysy, drobne otarcia oraz wykwity korozji to problemy, z którymi właściciel samochodu może poradzić sobie ...

Koło dwumasowe – jak wydłużyć jego życie?

Koło zamachowe dwumasowe to odpowiednik koła zamachowego sztywnego, powstały ze względu na rosnącą pojemność i moc silników, szczególnie ...

Jakie czynniki niszczą lakier samochodowy?

Lakier na karoserii samochodu pełni zarówno funkcje ozdobne, jak też chroni ją przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych. Specjalna ...