Regeneracja rozrusznika i alternatora – czy lepiej kupić tanie zamienniki czy zregenerować oryginalne podzespoły?

Regeneracja rozrusznika i alternatora

Instalacja elektryczna samochodu to bardzo ważny element wpływający na sprawność pojazdu. Im jest on nowszy, tym więcej elementów zależy od właściwego jej funkcjonowania, jednak niezmiennie jednymi z najważniejszych elementów tej instalacji są rozrusznik, a przede wszystkim alternator.

Do czego służy rozrusznik i alternator

Sprawa jest dość prosta w przypadku rozrusznika, jego jedynym zadaniem jest wprawienie w ruch silnika w celu zainicjowania jego pracy. Dzieje się to zwykle za pośrednictwem korony zębatej na kole zamachowym, która poruszana jest przez zębatkę rozrusznika. Rozrusznik to po prostu mocny silnik elektryczny, który po podaniu napięcia z akumulatora zaczyna pracować i porusza kołem zamachowym, a ono układem korbowo-tłokowym silnika. Gdy silnik się uruchomi, rozrusznik przestaje działać i w większości samochodów jego praca kończy się aż do następnego uruchomienia.

W przypadku alternatora skojarzenia nie są tak oczywiste, nazwa nie wskazuje nam od razu jaką ma on funkcję, jednak jest ją łatwo opisać. Alternator to prądnica prądu zmiennego, której zadaniem jest ładowanie akumulatora rozruchowego oraz dostarczanie prądu do wszystkich urządzeń elektrycznych, w jakie wyposażony jest samochód.

Najnowsze rozwiązania w samochodach z systemem start/stop i układami hybrydowymi zwykle wyposażone są w prądnico-rozrusznik, który ma większą moc od tradycyjnego rozrusznika i pozwala na szybkie uruchamianie pojazdu, wówczas jedno urządzenie spełnia funkcję zarówno alternatora, jak i rozrusznika.

Uszkodzenia alternatora i rozrusznika

W przypadku obu urządzeń elektrycznych o których traktuje ten artykuł, awarie mogą być dwojakiego rodzaju: mechaniczne i elektryczne (elektroniczne). Do pierwszych możemy zaliczyć przede wszystkim zużywanie się i ewentualne zatarcie łożysk tocznych, ale także uszkodzenia wałków, odkształcenia spowodowane przegrzaniem, czy uszkodzenia obudowy.

W przypadku rozrusznika często awarią jest także zużycie zespołu sprzęgajacego (w języku warsztatowym często zwanego bendiksem). Do uszkodzeń elektrycznych możemy w obu urządzeniach zaliczyć zużycie się szczotek, występowanie przebić lub zwarć, brak odpowiedniego przewodzenia na konektorach (miejscach podłączenia przewodów elektrycznych). W alternatorze często ulegającym uszkodzeniom elementem jest regulator napięcia.

Objawami uszkodzenia alternatora zwykle są: paląca się kontrolka ładowania (z symbolem akumulatora) lub niestabilne wskazanie na wskaźniku ładowania, rozładowywanie się akumulatora, światła zmieniające intensywność świecenia wraz ze zmianą prędkości obrotowej (zwykle wskazują na awarię regulatora napięcia), wyraźny hałas wzmagający się wraz ze zwiększaniem obciążenia silnika.

Awaria rozrusznika zwykle rozpoznawalna jest po trudności z uruchomieniem pojazdu, jednak tutaj sprawa nie jest oczywista, jeżeli akumulator nie jest odpowiednio naładowany, nie będzie “mieć siły” poruszyć silnikiem za pomocą rozrusznika, a winę za ten stan rzeczy może ponosić wiele elementów układu. Bardzo charakterystyczny efekt daje awaria układu sprzęgającego – podczas próby uruchomienia pojazdu usłyszymy przeciągły odgłos pracy szybko obracającego się silnika elektrycznego, oznacza to, że rozrusznik pracuje “bez obciążenia”, ponieważ “bendiks” zawiódł.

Co zrobić z uszkodzonym alternatorem i rozrusznikiem

W przypadku awarii tych urządzeń mamy dwa wyjścia: kupno nowej części, lub regeneracja uszkodzonej. Kupno nowego, wysokiej jakości alternatora lub rozrusznika wydaje się być najpewniejszą opcją, jednak te urządzenia zwykle są bardzo drogie, więc w praktyce pozostaje nam kupno tańszych zamienników, które zwykle niestety nie mają zadowalającej jakości, a także nie kosztują mało.

Regeneracja rozruszników i alternatorów polega w ogólnym zarysie na tym samym. Urządzenie jest diagnozowane wstępnie, następnie rozbierane, weryfikowane są pod kątem zużycia wszystkie elementy mechaniczne, oraz sprawdzane są parametry elektryczne i działanie regulatorów. Całe urządzenia są czyszczone, a obudowy piaskowane. Uszkodzone elementy, lub mające wyraźne znaki zużycia wymieniane są na nowe, po czym urządzenia są składane i ponownie sprawdzane pod kątem prawidłowej pracy.

Tak zregenerowany alternator lub rozrusznik nie odbiega parametrami, sprawnością i żywotnością od elementu nowego, jednak regeneracja zwykle kosztuje ułamek ceny nowego alternatora wysokiej jakości, a nawet zwykle jest tańsza niż niepewne zamienniki, ponieważ wiele elementów nie jest zniszczonych w żadnym stopniu i nie ma potrzeby ich wymiany, dlatego nie musimy za nie płacić. Dlatego właśnie najkorzystniejszą opcją jest profesjonalna regeneracja tych elementów osprzętu elektrycznego.

 

Najnowsze wpisy

Czy opłaca się inwestować w instalację LPG? Jeśli tak, to którą generację wybrać?

Samochody z instalacją LPG są coraz częściej spotykane w Polsce, ponieważ jest to najpopularniejszy sposób na ograniczenie kosztów ...

Diesel czy benzyna? Najkorzystniejszy wybór dla naszych potrzeb

Wybór odpowiedniego rodzaju silnika w naszym nowym samochodzie jest niezwykle istotny, gdyż jednostka napędowa ma ogromny wpływ na ...

Recykling, czy utylizacja zużytych opon? Gdzie mogą trafić opony, które zostawimy w serwisie

Zakup nowych opon wiąże się z koniecznością pozbycia się dotychczas używanych. Można je zutylizować, pozostawić w serwisie samochodowym ...