Poślizg! Liczy się szybka reakcja. Jak uniknąć stłuczki i wypadków?

Poślizg! Liczy się szybka reakcja. Jak uniknąć stłuczki i wypadków?

Przejażdżka samochodem może być naprawdę przyjemna, zwłaszcza gdy nie ma korków i szybko docieramy z punktu A do punktu B. Jednak przy chłodniejszych porach roku w Polsce warunki atmosferyczne nie sprzyjają. Poranny przymrozek, marznący deszcz, ulewy czy gruba warstwa śniegu – to wszystko może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, czyli do poślizgu. Jak mu przeciwdziałać, a jeśli już w niego wpadniemy, jak sobie poradzić?

Prewencja przede wszystkim

Idealnym scenariuszem jest zrobienie wszystkiego, aby zminimalizować ryzyko wpadnięcia w poślizg. Dbajmy o odpowiedni stan techniczny pojazdu: sprawny układ hamulcowy i kierowniczy jest bardzo ważny na co dzień. Do tego nie zwlekajmy do pierwszych opadów śniegu ze zmianą opon letnich na zimowe, pamiętajmy o tym, aby bieżniki nie były starte, a powierzchnia gumy naruszona. Dobrą radą jest obserwowanie nawierzchni drogi i dostosowanie prędkości do panujących warunków atmosferycznych. Warto również hamować pulsacyjnie, starajmy się unikać wszelkich nagłych zmian prędkości w czasie jazdy. Ważnym aspektem jest również odpowiednie wyważenie kół samochodowych, co znacznie zwiększa przyczepność na drodze i kontrolę nad układem sterującym pojazdu. 

Reaguj szybko, ale spokojnie

Niestety czasem, pomimo zachowania wszelkich środków ostrożności, i tak wpadamy w poślizg. Wyróżnia się dwa głównie występujące typy: podsterowny i nadsterowny. Nasza reakcja powinna się różnić do każdego z tych rodzajów. W przypadku tego pierwszego, gdy przód auta zaczyna nam “uciekać” na zewnątrz, powinniśmy zdjąć nogę z gazu i spróbować wyprostować kierownicę, żeby odzyskać kontrolę nad torem jazdy, a jeśli się nam to uda, możemy ponownie delikatnie nakierować auto do skrętu. Można sobie również pomóc delikatnym hamowaniem, co dociąży nam przód i odzyskamy dzięki temu sterowność. 

Jeśli sytuacja dotyczy poślizgu nadsterownego, rozpoznamy to po uciekającym tyle pojazdu, który nagle zostaje odciążony poprzez np. nagłe zwolnienie pedału gazu bądź znaczne przyśpieszenie czy też niespodziewany ruch samochodu. W tym wypadku warto skręcić kierownicą w kierunku, w którym podąża zarzucony tył pojazdu, jednocześnie pamiętając o awaryjnym hamowaniu z użyciem sprzęgła i hamulca, aby dodatkowo go dociążyć.

Bez względu na to w jaki poślizg wpadniemy, najważniejsze jest zachowanie spokoju. W tak dynamicznej sytuacji, tylko zdrowy rozsądek i chłodny refleks jest w stanie uratować nas przed konsekwencjami utraty kontroli nad pojazdem.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie na życie w dobie-pandemii

Ubezpieczenie na życie w dobie pandemii

Pandemia choroby COVID-19 wywoływanej nowym rodzajem koronawirusa SARS-CoV-2 trwa już miesiące, a nadchodzący sezon grypowy wzmaga obawy i ...
Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa odgrywa jedną z kluczowych ról w układzie napędowym. Jej rolą jest przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału ...
Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Piasek, drobne kamyczki, myjnia automatyczna czy przypadkowe otarcie o żywopłot – te i wiele innych czynników powodują, że ...