Poślizg nadsterowny i podsterowny! Jak uniknąć wypadku? Liczy się szybka reakcja

Poślizg! Liczy się szybka reakcja. Jak uniknąć stłuczki i wypadków?

Poślizg samochodu to jedno z największych zagrożeń, jakie może spotkać kierowcę w trakcie jazdy. Jak wyprowadzić auto z poślizgu? Jak unikać poślizgu? Co to jest poślizg nadsterowny i podsterowny?

Poślizgi samochodowe to jedno z największych zagrożeń, jakie może spotkać kierowcę w trakcie jazdy samochodem. Niekontrolowany poślizg może doprowadzić do wypadku. Poślizg kół może przydarzyć się o każdej porze roku. Zimą nietrudno o poślizg na mokrej nawierzchni, na której może zalegać mokry śnieg, błoto pośniegowe, albo która może być po prostu mokra od deszczu. Najgorsza sytuacja ma miejsce wtedy, gdy na drodze pojawia się marznący deszcz. Wtedy nawet najlepszy kierowca może wpaść w poślizg.

Ale poślizg na drodze to nie tylko zagrożenie zimowe. Potwierdzają to statystyki wypadków. Mokra nawierzchnia, będąca przyczyną poślizgu, jest groźna o każdej porze roku. Także w środku upalnego lata.

Przeczytaj również: Który napęd jest bezpieczniejszy zimą – na przód czy na tył?

Poślizg nadsterowny i podsterowny – jak go uniknąć? Automatycznie!

Od wielu lat rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego, które chronią kierowcę przed wpadnięciem w poślizg.

Oczywiście, chronią wtedy, gdy kierowca jedzie spokojnie, a jego auto jest sprawne technicznie. W przeciwnym razie, podczas agresywnej jazdy i prowadzenia auta w złym stanie technicznym, nie pomogą nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa.

Jak działa automatyczne wyprowadzenie auta z poślizgu, dzięki elektronice?

  • System ABS chroni przed wpadnięciem w poślizg podczas hamowania – zapobiega zablokowaniu kół, wprowadzając automatycznie hamowanie pulsacyjne.
  • System ASR chroni przed wpadnięciem w poślizg kół napędzanych, np. podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni. W razie potrzeby przyhamowuje określone koło, które straciło kontakt z nawierzchnią.
  • System ESP, najbardziej zaawansowany, chroni przed wpadnięciem w poślizg nadsterowny i poślizg podsterowny. W razie wykrycia poślizgu, system przyhamowuje odpowiednie koło, aż auto odzyska odpowiednią trakcję.

Jak unikać poślizgu?

Trzeba unikać jazdy z nadmierną prędkością po mokrej nawierzchni. Należy unikać przyspieszania i hamowania (jeśli to możliwe) na mokrej i śliskiej nawierzchni. Przede wszystkim trzeba unikać wykonywania gwałtownych manewrów na śliskiej i mokrej nawierzchni. Bardzo ważny jest też stan techniczny samochodu.

Stan techniczny samochodu ma wpływ na zagrożenie poślizgiem

Samochód musi mieć sprawny układ hamulcowy (odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe, płyn hamulcowy o odpowiednich właściwościach, przewody hamulcowe nie pokryte rdzą, odporne na nagłe skoki ciśnienia płynu hamulcowego). Niezbędne są także odpowiednie opony, o wysokim bieżniku, dostosowane do pory roku (czyli letnie lub całoroczne latem i zimowe lub całoroczne zimą).

Przeczytaj również: Skuteczne zabezpieczenie lakieru na zimę

Wpadłem w poślizg – jak się zachować?

Jak wyprowadzić samochód z poślizgu? W sieci można znaleźć wiele różnego rodzaju porad. Tak naprawdę, żadna z nich nie ma zastosowania. Dlaczego? Wpadnięcie w poślizg trwa ułamki sekund. Zazwyczaj kierowca działa automatycznie i z pewnością w takiej chwili nie przypomni sobie porad z magazynów motoryzacyjnych.

Wyprowadzanie samochodu z poślizgu powinno być zawsze pozbawione gwałtownych ruchów.

  • Jeśli kierowca wpadnie w poślizg nadsterowny, tył samochodu zaczyna zbaczać z toru jazdy i zachowuje się tak, jakby miał zamiar wypaść z zakrętu po stronie zewnętrznej. Zaleca się, aby w takiej sytuacji skręcić kierownicę w tą stronę, w którą ucieka tył auta. Czyli – na zewnątrz zakrętu.
  • Jeśli kierowca wpadnie w poślizg podsterowny to samochód traci kierowalność. Pomimo wykonywania ruchów kierownicą, samochód nie porusza się w kierunku wskazanym przez kierowcę. Zaleca się, aby w tym przypadku nacisnąć pedał hamulca i spróbować jeszcze raz (spokojnym ruchem) wybrać tor jazdy auta.

Ale, jak wspomnieliśmy wcześniej, nie ma tutaj żadnej złotej zasady. Najlepiej po prostu chronić auto przed wpadnięciem w poślizg. Jak to robić? Jeździć spokojnie, bez gwałtownych manewrów, a także utrzymywać samochód w odpowiednim stanie technicznym.

Jeśli nie chcesz wpaść w poślizg, utrzymuj auto w odpowiednim stanie technicznym – odwiedź IRMAR

Odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie! Nasi mechanicy sprawdzą stan Twoich opon i wszystkich układów, mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli będzie trzeba – usuniemy wszystkie problemy, dotyczące układu hamulcowego, opon, zawieszenia czy też aktywnych systemów bezpieczeństwa. Zapraszamy do IRMAR!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...