Jaki płyn chłodniczy stosować? Czy można mieszać płyny do chłodnic? Co ile wymieniać?

Płyn chłodniczy co musisz wiedzieć zanim zaczniesz go zmieniać

Płyn chłodniczy to podstawowy płyn eksploatacyjny, który pełni tak samo ważną rolę, jak olej silnikowy. Płyn do chłodnicy trzeba regularnie zmieniać, aby układ chłodzenia mógł pracować we właściwy sposób. Jaki płyn do chłodnicy stosować?

Płyn chłodniczy w samochodzie to bardzo ważna, płynna część układu chłodzenia. Jaką rolę pełni układ chłodzenia w samochodzie?

  • Odprowadza nadmiarowe ciepło z silnika, zapobiegając jego przegrzaniu;
  • Utrzymuje temperaturę roboczą silnika, co ma wpływ na niskie spalanie, dobre osiągi i niski poziom emisji spalin;
  • Chroni układ przed korozją;
  • Zapewnia działanie ogrzewania kabiny, przepływając przed nagrzewnicę.

Układ chłodzenia działa w odpowiedni sposób wtedy, gdy nie ma żadnych wycieków.

Współczesny płyn chłodniczy to płyn wielosezonowy. Można go stosować przez cały rok. Szereg dodatków sprawia, że nowoczesny płyn chłodniczy do samochodu jest odporny na zamarzanie (do minus 37 st. Celsjusza) i na zagotowanie się (do 120 – 140 st. Celsjusza). Poza tym płyn chłodniczy zawiera w swoim składzie cały szereg środków uszlachetniających, które na przykład mają za zadanie ochronę metalowych elementów układu chłodzenia i silnika przed korozją, a także elementów gumowych przed utratą elastyczności.

Jaki płyn chłodniczy do diesla i jaki płyn chłodniczy do benzyny?

Nie ma to znaczenia. Płyny chłodnicze są uniwersalne – przeznaczone i do silników benzynowych (także z gazem LPG) i do silników diesla.

Przeczytaj również:  Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

Zaleta się, aby standardowy, gotowy płyn chłodniczy wymieniać co 2 lub co 3 lata. Płyn do chłodnic koncentrat, zalecany przez producenta auta, można wymieniać nawet co 7 lat. Informacje o tym, kiedy wymieniać płyn chłodzenia, powinny znaleźć się w instrukcji samochodu (jeśli kierowca stosuje płyn chłodniczy koncentrat, zalecany przez producenta pojazdu), albo na opakowaniu płynu (jeśli kierowca stosuje uniwersalny, gotowy płyn chłodniczy). Dlaczego trzeba wymieniać płyn chłodniczy? Płyn chłodniczy starzeje się i traci swoje właściwości, na przykład antykorozyjne. Na skutek tego może dochodzić do korodowania chłodnicy i nagrzewnicy. Poza tym starzejący się płyn nie chroni uszczelek przed twardnieniem. Jest też coraz mniej odporny na zamarzanie i zagotowanie się.

Ile powinno być płynu chłodniczego w zbiorniczku?

Poziom płynu chłodniczego powinien dochodzić do pozycji max. Wtedy wiadomo, że w układzie jest wystarczająca ilość płynu.

Przeczytaj również: Wyższe spalanie w silnikach diesla – co jest przyczyną?

Ubywanie płynu chłodniczego – poważny sygnał ostrzegawczy!</h2>

 

Płyn chłodniczy – ubywanie. Co robić? Ile płynu chłodniczego może ubywać?

  • Układ chłodzenia musi być w stu procentach szczelny. To oznacza, że płyn chłodniczy nie może ubywać. Jego poziom nie może się obniżać. Jeśli tak jest, dochodzi do wycieków na skutek nieszczelności, albo została uszkodzona uszczelka pod głowicą. W obydwu przypadkach należy jak najszybciej odwiedzić warsztat. Niesprawny układ chłodzenia może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.

 

Płyn chłodniczy – dolewanie. Jaki płyn chłodniczy dolać? Płyn wyprodukowany w tej samej technologii.

  • Jeśli w silniku mamy wlany płyn wyprodukowany na bazie glikolu, to dodajemy płyn wyprodukowany na bazie glikolu. Na opakowaniu płynu do chłodnic znajduje się informacja o tym, w jakiej technologii został on wyprodukowany.
  • Częste dolewanie płynu nie ma sensu. Należy odwiedzić warsztat samochodowy, w celu sprawdzenia, czy w układzie są nieszczelności i usunięcia ich.

Płyn do chłodnicy – czy można mieszać?

Czy można mieszać płyn chłodniczy różowy z niebieskim? Czy można mieszać płyn chłodniczy różowy z zielonym? Czy można mieszać płyn chłodniczy Borygo z Petrygo? Możemy mieszać płyn do chłodnicy zielony, płyn do chłodnicy czerwony i płyn do chłodnicy różowy. Można mieszać płyn do chłodnic Borygo i płyn do chłodnic Prestone. Kolor i producent nie mają tutaj żadnego znaczenia. Ważna jest tylko jedna rzecz, o której wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. Płyn musi być wykonany w tej samej technologii.

  • Czytamy dokładnie informacje na opakowaniu płynu. Jeśli w układzie mamy płyn na bazie glikolu – szukamy w sklepie płynu na bazie glikolu. Sprawdzamy, czy na opakowaniu są informacje, że płyn jest mieszalny z innymi płynami na bazie glikolu.

Jak sprawdzić płyn chłodniczy?

Trzeba zastosować tester do płynu chłodniczego, areometr. Po zaczerpnięciu niewielkiej ilości płynu chłodniczego ze zbiornika, można sprawdzić, w jakiej temperaturze on zamarznie i w jakiej się zagotuje.

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Najlepiej wykonać to w warsztacie samochodowym. Można samodzielnie kupić płyn chłodniczy, który warsztat zastosuje, zgodnie z życzeniem posiadacza auta. Płyn chłodniczy można też wymienić samodzielnie.

  • Jak spuścić płyn chłodniczy z układu? Trzeba znaleźć zawór na dole chłodnicy albo odpiąć najniżej znajdujący się wąż.
  • Przed usunięciem starego płynu można zastosować płukankę do układu chłodzenia.
  • Po usunięciu starego płynu z układu należy zakręcić zawór albo zapiąć wąż układu chłodzenia.
  • Układ należy napełnić nowym płynem. Gdzie wlać płyn do chłodnicy? Tam, gdzie jest odkręcany korek chłodnicy. Albo nad chłodnicą, albo nad zbiorniczkiem wyrównawczym. W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest spory i jest przez niektórych określany jako zbiornik na płyn chłodniczy.
  • Po zakończeniu wymiany układ trzeba odpowietrzyć.

Płyn do chłodnicy G12, płyn do chłodniczy G13 – co to znaczy?

Płyn do chłodnic G12, płyn chłodniczy G13 to oznaczenia płynów chłodzenia, stosowanych w samochodach koncernu Volkswagen. Poszczególne oznaczenia (G11, G12, G12+, G13) stosowane są do kolejnych generacji płynów. Warto się do tego stosować, jeśli mamy auto marki Volkswagen. Nie oznacza to, że musimy kupować oryginalny płyn z logo Volkswagen. Wystarczy gotowy płyn dowolnego producenta, który ma oznaczenie G12,  albo G13. O tym, czy w naszym aucie musimy stosować płyn G12 albo G13, dowiemy się z instrukcji pojazdu.

Wymiana płynu chłodzenia, usuwanie awarii układu chłodniczego – odwiedź Irmar!

Nasi specjaliści wymienią płyn chłodzenia w Twoim aucie i odpowietrzą układ. Pomożemy Ci dobrać odpowiedni płyn. Sprawdzimy stan Twojego płynu. Jeśli w układzie chłodzenia Twojego auta są nieszczelności – pomożemy Ci je usunąć!

Wymiana płynów eksploatacyjnych w Irmar – zapraszamy!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...