Płyn chłodniczy co musisz wiedzieć zanim zaczniesz go zmieniać

Płyn chłodniczy co musisz wiedzieć zanim zaczniesz go zmieniać

Płyn chłodniczy pełni kluczową rolę w pracy jednostki napędowej. Obok oleju silnikowego oraz przekładniowego jest to najważniejszy płyn w całym pojeździe! Jego rolą jest chłodzenie silnika i zapewnienie jej optymalnych warunków pracy. Na rynku można dostać płyny różnych producentów, o różnych kolorach i właściwościach. Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz wymieniać płyn w chłodnicy? 

Jaki płyn wybrać?

Na rynku dostępne są trzy podstawowe produkty stosowane w chłodnicach: gotowy płyn chłodniczy, koncentrat oraz woda zdemineralizowana lub destylowana. Przy wyborze odpowiedniego płynu, powinniśmy się zawsze kierować zaleceniami producenta samochodu. W niektórych przypadkach producenci jasno określają, jakie płyny są zalecane do stosowania w danym pojeździe. 

Jeśli wybierzemy koncentrat, trzeba pamiętać, że konieczne jest jego rozcieńczenie z wodą. Zazwyczaj proporcje to 1:1. W przypadku gotowych płynów, nie musimy sobie zawracać tym głowy – jak sama nazwa wskazuje, są one gotowe do wlania do chłodnicy. Większość płynów chłodniczych ma uniwersalny charakter, ale spotkać można także płyny wyspecjalizowane, dedykowane do nowoczesnych silników, w których maksymalna temperatura pracy jest wyższa, niż w nieco starszych modelach. 

Jakie informacje znajdziemy na opakowaniu płynu do chłodnicy? Informację o tym, czy jest on uniwersalny (pod pojęciem uniwersalności rozumie  możliwość pracy z układami wyposażonymi w elementy z mosiądzu, aluminium albo miedzi). Jeśli nie jest, to znaczy, że można z niego korzystać tylko przy danym rodzaju układu, np. aluminiowym. Ponadto na etykiecie znajdziemy temperaturę, do jakiej płyn nie zamarza. Obecnie nie ma już prawie płynów letnich i zimowych, a jedynie całosezonowe. 

Jak wymienić płyn w chłodnicy? 

Nie jest to bardzo skomplikowany proces i można dokonać tego samodzielnie. Potrzebne będzie duże naczynie, które należy podstawić pod korek spustowy, zlokalizowany u dołu chłodnicy. Następnie należy odkręcić korek chłodnicy na górze, oraz korek spustowy u dołu. Płyn powinien w całości spłynąć po kilkunastu minutach. Pamiętajmy, że operacji dokonujemy na zimnym silniku! 

Kiedy płyn spłynie, wkręcamy z powrotem korek spustowy, sprawdzając jednocześnie stan jego uszczelki. Zaleca się profilaktyczną wymianę jej na nową.  Po wkręceniu korka spustowego, możemy uzupełnić płyn chłodniczy w ilości podanej przez producenta auta w instrukcji. Zakręcamy korek chłodnicy i uruchamiamy silnik. Kiedy osiągnie temperaturę roboczą należy uzupełnić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Pod żadnym pozorem nie wolno odkręcać korka chłodnicy podczas pracy silnika, ani kiedy jest gorący! Rozgrzany płyn chłodniczy może nas dotkliwie poparzyć! 

Najnowsze wpisy

Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Opona letnia z homologacją zimową brzmi na pozór sprzecznie. Jeszcze niedawno opony całoroczne były nowiną, do której nie ...
Polisa na życie a COVID-19. Czy po chorobie oferta polisy może być gorsza

Polisa na życie a COVID-19. Czy po chorobie oferta polisy może być gorsza?

COVID-19, pomimo pojawienia się wyczekiwanych szczepionek, nadal jest poważnym problemem zdrowotnym na całym świecie. To sprawia, że do ...
Jak zadbać o skórzaną tapicerkę w samodzodzie?

Jak zadbać o skórzaną tapicerkę w samochodzie?

Skórzana tapicerka w aucie to obiekt pożądania niejednego mężczyzny. Nadaje ona samochodowi stylu i charakteru, podnosi prestiż i ...