Geometria kół, czyli detal, którego nie chcesz zaniedbać

Geometria kół, czyli detal, którego nie chcesz zaniedbać

Geometria kół, czyli najprościej mówiąc ich pozycja neutralna względem siebie i osi pojazdu, jest kluczowa dla zachowania nie tylko bezpieczeństwa jazdy, ale również jej komfortu. Wystarczą niewielkie odchylenia od normy, żeby nie tylko uprzykrzyć sobie podróż, ale również narazić się na koszty, których na pierwszy rzut oka nie widać. 

Geometria kół a zbieżność

Pojęcie geometrii kół zaczyna interesować kierowców dopiero w momencie, kiedy pojawiają się ewidentne problemy z prowadzeniem samochodu. Poza pasjonatami, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ustawione są koła samochodu, a zwłaszcza, że prawie nigdy nie są do siebie idealnie równoległe. Na całość geometrii kół składają się takie parametry, jak: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Już sam stopień skomplikowania sprawia, że w kwestiach geometrii najlepiej jest się zwrócić do mechanika. 

Zbieżność kół to ni mniej ni więcej ich ułożenie względem siebie na  danej osi. Jeżeli koła osi przedniej są skierowane względem siebie do wewnątrz, mówimy o zbieżności. W przypadku, kiedy są skierowane do zewnątrz, mówimy o rozbieżności. Wartość zbieżności wyrażana jest w stopniach, z dokładnością do dziesiątej, a nawet setnej części stopnia. 

Po czym poznać, że już czas zainteresować się zbieżnością kół?

Objawy problemów ze zbieżnością, bądź szerzej pojętą geometrią kół, może zidentyfikować każdy, nawet niedzielny kierowca. Najbardziej typowymi objawami jest „myszkowanie” samochodu, czyli tendencja do ściągania w którąś ze stron, oraz problemy z utrzymaniem toru jazdy na długich, prostych odcinkach. Jeżeli jadąc autostradą auto ewidentnie „ściąga” w którąś ze stron i konieczne jest notoryczne korygowanie toru jazdy, problem z dużym prawdopodobieństwem leży właśnie w zbieżności. Innymi oznakami niepoprawnej zbieżności jest nierównomierne zużywanie się opon, a konkretnie szybsze ich ścieranie się na którejś z krawędzi. 

Najczęstsze przyczyny zaburzenia geometrii kół

Samochód jest konstrukcją, w której bardzo wiele części synergicznie pracuje w ramach jednego układu. Problem geometrii kół jest bezpośrednio związany z elementami układu zawieszenia, które można uszkodzić na wiele różnych sposobów. Najczęstszymi przyczynami awarii jest najechanie na dziurę z dużą prędkością, zbyt dynamiczne najechanie na krawężnik i inne podobne wypadki. Mogą one prowadzić do wygięcia drążka kierowniczego, zniekształcenia felgi czy uszkodzenia innych elementów układu. Jednakże problem z geometrią może pojawić się nawet bez wyraźnego powodu. Dzieje się tak, ponieważ wiele elementów zawieszenia wykorzystuje metalowo-gumowe części tłumiące drgania, które z czasem po prostu się zużywają. Mowa tu zwłaszcza o silentblockach wahacza, sworzniach wahacza, a także końcówce drążka kierowniczego. W miarę eksploatacji mogą pojawiać się w nich luzy, które mogą zaburzyć geometrię kół. 

Na co zwrócić uwagę przy ustawianiu geometrii kół

Ustawienie geometrii kół wymaga specjalistycznego sprzętu o bardzo dużej dokładności, który zazwyczaj posiadają jedynie dobrej klasy warsztaty samochodowe. Zanim mechanik zabierze się za samą geometrię, powinien przyjrzeć się wspomnianym elementom zawieszenia, czyli wahaczom, ich sworzniom oraz drążkowi kierowniczemu wraz z końcówką. Jeżeli zdiagnozuje ich awarię, konieczna będzie wymiana. W przypadku każdego z nich, cena może wahać się od kilkudziesięciu, do kilkuset złotych. Jeżeli wykluczone zostaną usterki układu, można przystąpić do ustawiania geometrii kół. Zaleca się, aby zawsze stosować parametry fabryczne, podawane przez producenta danego pojazdu. Są one oparte na setkach godzin testów i optymalizacji, nie ma więc podstaw do tego, aby wprowadzać do nich modyfikacje.

Cena zaniedbania 

Żadnej z usterek samochodu nie powinno się ignorować, a zwłaszcza problemów z geometrią. Podstawową kwestią jest bezpieczeństwo, a jazda z niepoprawnie ustawioną zbieżnością kół może doprowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek, jak spóźniona reakcja samochodu na ruch kierownicą, utrata panowania nad pojazdem w zakrętach czy niepewności przy gwałtownych manewrach. Ponadto, długotrwała jazda z nieprawidłową geometrią z pewnością doprowadzi do zniszczenia opon. Może także przełożyć się na zwiększone koszty eksploatacji, gdyż opony, które nie mają optymalnej powierzchni styku z jezdnią, stawiają większe opory toczenia i podnoszą zużycie paliwa. W dłuższej perspektywie, zaburzona geometria kół będzie również negatywnie wpływała na żywotność elementów zawieszenia, co przyczyni się do dalszych usterek.

Najnowsze wpisy

Z jakich ubezpieczeń można zrezygnować przy kredycie hipotecznym?

Z jakich ubezpieczeń można zrezygnować przy kredycie hipotecznym?

Kredyt hipoteczny jest dla szerokiego grona klientów jedyną możliwością nabycia nieruchomości. Rosnące koszty znacznie ograniczają możliwość nabycia mieszkania ...
Ubezpieczenie opon samochodowych - czy to ma sens

Ubezpieczenie opon samochodowych – czy to ma sens

Złapanie gumy w trasie to zmora każdego kierowcy. Nie zawsze winny musi być gwóźdź czy kawałek szkła, takie ...
Katalizator spalin - działanie, awarie, naprawa

Katalizator spalin – działanie, awarie, naprawa

Każdy samochód, bez względu na to, czy jest napędzany benzyną, olejem napędowym czy gazem, powinien mieć katalizator, a ...