Dlaczego trzeba wymieniać opony z letnich na zimowe? Czym się różnią obie wersje?

Dlaczego trzeba wymieniać opony z letnich na zimowe? Czym się różnią obie wersje?

Dla większości użytkowników dróg sezonowa wymiana opon jest czymś oczywistym. Jeśli jednak należysz do osób, które są nieprzekonane w tej kwestii i mają mnóstwo pytań co do zasadności wymiany, dla Ciebie właśnie jest ten artykuł, w którym odpowiemy, czym różnią się właściwości gumy letniej i zimowej.

Główne różnice między oponami

Przede wszystkim chodzi tu o skład mieszanki gumowej, użytej do produkcji. W wersji letniej będzie ona twardsza, przystosowana do zwiększania przyczepności podczas jazdy na rozgrzanym asfalcie i ograniczania zużycia paliwa.

W oponie zimowej zaś będzie ona miękka, umożliwiająca lepszą stabilność podczas jazdy po śniegu. Pozwala skutecznie wykorzystać puch jako podłoże ze względu na to, że mieszanka pod wpływem niskich temperatur nie twardnieje tak, jak ma to miejsce w przypadku letniej, i doskonale trzyma się podłoża śniegowego, jak i obecnego na drogach błota. Natomiast jeżeli chodzi o klasyczny lód, czy gołoledź, to jazda autem na ogumieniu zimowym zwiększy oczywiście przyczepność, ale i nie należy z zaufaniem do nich przesadzać. Przy agresywnej jeździe żadne opony nie uchronią nas przed poślizgiem.

Drugą różnicą jest bieżnik, który nie tylko jest głębszy od stosowanego w produktach letnich, ale i posiada więcej rowków, zwiększając tym samym swoją długość. Ponadto, ogumienie na chłodne miesiące jest wyposażone w tzw. lamele, które nie tylko odprowadzają nadmiar wody spod kół, ale również działają niczym pompa, dosłownie wypompowując zalegającą pod kołem wodę. Dzięki większej ich ilości oraz wprowadzeniu lameli zygzakowatych, niektóre opony zimowe sprawdzają się nawet podczas jazdy po lodzie.

Kiedy wymieniać opony letnie na zimowe

Na pewno nie ma sensu czekać na pierwszy śnieg i zamartwiać tym, że na suchym asfalcie koła przeznaczone na chłodne miesiące się niszczą. To oczywiście prawda, że ulegają większemu zużyciu, ale nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze! Co istotne, dla wykazania przydatności na jezdni opon zimowych śnieg wcale nie jest potrzebny. Pamiętajmy, że późną jesienią przymrozki są dość powszechne i tylko miękka mieszanka zimowa sprosta nagłym spadkom temperatury. Przy mrozie przydatność letniej znacznie spada, gdyż bardziej przypomina ona twardą drewnianą obręcz aniżeli gumową oponę.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie na życie w dobie-pandemii

Ubezpieczenie na życie w dobie pandemii

Pandemia choroby COVID-19 wywoływanej nowym rodzajem koronawirusa SARS-CoV-2 trwa już miesiące, a nadchodzący sezon grypowy wzmaga obawy i ...
Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa odgrywa jedną z kluczowych ról w układzie napędowym. Jej rolą jest przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału ...
Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Piasek, drobne kamyczki, myjnia automatyczna czy przypadkowe otarcie o żywopłot – te i wiele innych czynników powodują, że ...