Co się psuje w klimatyzacji?

Weekend majowy czas start! Kalendarz jest w tym roku dla nas wyjątkowo łaskawy: ci, co dobrze pokombinowali w pracy mają nawet 9 dni wolnego, wykorzystując zaledwie trzy dni urlopu. A skoro majówka to większość osób rusza w trasę, głównie własnym samochodem. A że, poza kalendarzem, bardzo sprzyja nam w tym roku także pogoda trudno wyobrazić sobie komfortową podróż bez sprawnej klimatyzacji w samochodzie. Ze swojej strony doradzamy kompleksowy serwis klimatyzacji przynajmniej raz w roku. Niemniej obserwować działanie układu trzeba cały czas. Niestety, „klima” często bywa dość kapryśna. Co najczęściej się w niej psuje, i jakie są typowe objawy szwankującego układu?
Możemy mieć do czynienia z małą wydajnością klimatyzacji. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być zbyt mała ilość czynnika chłodzącego. Wpływ na to ma nieszczelność przewodów albo niedrożny osuszacz. Czasami zdarza się też, że auto jest chłodzone z przerwami. W tym przypadku znaczenie może także mieć niedrożność układu, który jest zabrudzony, lub narażony na zbyt dużą wilgoć.
Co się dzieje z „klimą”, gdy w ogóle nie chłodzi? Wpływ może mieć na to np. popsuta sprężarka, albo niedziałające zawory. Oczywiście także w tym przypadku winny może być czynnik chłodzący, a raczej jego brak. Podobnie w przypadku, gdy klimatyzacji w ogóle nie jesteśmy w stanie uruchomić.
Czasami zdarza się także, że „klima” podczas uruchamiania wydaje niepożądane dźwięki. Może to być spowodowane awarią sprzęgła sprężarki albo uszkodzeniem i poślizgiem paska klinowego.
Ważne, żeby na wszelkie niepokojące objawy reagować jak najszybciej. Czasami, żeby usprawnić klimatyzację wystarczy standardowy serwis, albo niewielka interwencja mechanika samochodowego. Pamiętajmy o tym, że niesprawna klimatyzacja nie tylko nie działa prawidłowo, ale także jest niebezpieczna dla zdrowia.