IRMAR

Zawieszenie: na co zwrócić uwagę?

Nie da się ukryć, że zawieszenie to jeden z najważniejszych elementów samochodu, który ma niebagatelny wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. Szczególnie szybko zużywają się elementy przednich kół. Warto zatem regularnie kontrolować stan zawieszenia w naszym aucie. Zwłaszcza, że wstępnej oceny stanu zawieszenia możemy dokonać swoimi sposobami we własnym zakresie. Oczywiście nie wszystko,  czasami ocenić to czy dany element spełnia swoją funkcję i czy wymaga wymiany ocenić będziemy mogli dopiero po wizycie u fachowca.

Zawieszenie samochodu, które działa prawidłowo powinno elastycznie reagować na napotykane po drodze nierówności drogowej nawierzchni oraz niwelować spowodowane nimi drgania. Wśród elementów zawieszenia wyróżnić możemy elementy sprężyste (sprężyny śrubowe, poduszki pneumatyczne, resory piórowe etc.), prowadzące (drążki reakcyjne, wahacze), tłumiące (tłumiki hydrauliczne i cierne) oraz ograniczniki ruchu.

Jeżeli każdy skręt, nawet przy prędkości poniżej 40 km/h nasze auto pokonuje z piskiem opon jest niemal oczywiste, że mamy do czynienia ze źle wyregulowaną geometrią przednich kół. Niepoprawna zbieżność kół  przyspiesza zużycie opon oraz zwiększa spalanie paliwa w trasie.

Jeżeli podniesiemy przód samochodu możemy sprawdzić luzy występujące w przednim zawieszeniu i jaki jest ich ewentualny charakter. Jeśli delikatnie przechylimy koło w pionowej płaszczyźnie wyczujemy luz lub słyszymy stuki to możemy mieć do czynienia ze zużytym łożyskiem. Może to także świadczyć o wadliwych innych elementach, np. metalowo-gumowych tulejach. Gdy wyczuwamy luz w poziomej płaszczyźnie koła to poza zużyciem łożyska przyczyną może być problem z układem kierowniczym.

Luzy w płaszczyzna pionowych i poziomych są zwykle niewidoczne dla oka, więc możemy je badać tylko za pomocą dotyku. Nawet nieznacznie wyczuwane stuki są sygnałem na to, że warto udać się na dokładniejszą diagnozę do specjalisty.

Żeby prawidłowo ocenić stan zawieszenia warto sprawdzić: opory tarcia (przy uginaniu i rozprężaniu), luzy połączeń (łożysk, sworzniowe i przegubowe), elementy sprężyste oraz amortyzatory.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*