fbpx

IRMAR

Układ kierowniczy – na co zwracać uwagę?

Układ kierowniczy to jeden z najistotniejszych elementów w naszym samochodzie. Od niego zależy sterowność naszego pojazdu, komfort poruszania się na drodze i przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. Warto zatem poświęcać mu podobną uwagę, jaką poświęcamy oponom czy układowi hamulcowemu. Co najczęściej się psuje w układzie kierowniczym i jakie są główne objawy, że coś jest nie tak?

Jednym z najczęściej spotykanych symptomów są stuki dobiegające z komory silnika. Usłyszymy je zarówno podczas jazdy i wtedy, gdy pokręcimy kierownicą w miejscu. To znak, że należy sprawdzić końcówki układu kierowniczego. Wymiana tych elementów nie jest przesadnie skomplikowana, ani droga zatem warto ja zlecić sprawdzonemu mechanikowi samochodowemu. Profesjonalny warsztat samochodowy po wymianie odpowiednich elementów będzie także w stanie odpowiednio ustawić geometrię kół. Nieodpowiednia geometria może doprowadzić do zużycia zarówno opon, jak i innych elementów układu kierowniczego.

Poważniejszym elementem układu kierowniczego są drążki kierownicze. Tutaj też mamy do czynienia ze stukami, które docierają do nas z maglownicy, a także musimy zmierzyć się z obniżoną sterownością i precyzją działania. Wymiana może być skomplikowana, gdy będziemy mieli kłopot z dostępem do danej części. Niekiedy wymiana drążków może wiązać się z koniecznością  demontażu przekładni. Koszty renowacji są spore, sięgają kilkuset złotych. W tym przypadku też niezbędne jest ustawienie geometrii kół po zabiegu.

Jedną z najpoważniejszych awarii układu kierowniczego jest pojawienie się luzów na listwie przekładni kierowniczej (tzw. maglownicy). Luzy usuwa się poprzez wymianę tulei listwy lub dokręcenie śrub. Warto zatem regularnie sprawdzać stan osłon. Gdy się uszkodzą to do środka może dostać się woda (co w dalszej kolejności może spowodować korozję wewnętrznych elementów maglownicy).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*