IRMAR

Jak dobrać kołpaki?

Kołpaki zakładane na koła sprawiają, że już za kilkadziesiąt złoty możemy odmienić wygląd naszego pojazdu. Oblicze każdego pojazdu to dość indywidualna sprawa każdego kierowcy. Wybór jest bardzo duży i daje spore pole do popisu.

Czym się kierujemy wybierając komplet dla naszego samochodu? To oczywiste: od ceny. Najprostsze i najtańsze komplety zaczynają się już od 30 zł za komplet i możemy je nabyć nawet w hipermarketach. Na drugim biegunie są komplety oryginalnych kołpaków dostosowanych do konkretnych modeli samochodów, za które zapłacić trzeba już nawet kilkaset złotych. Decydując się na najtańsze modele musimy liczyć się z tym, że nie są one zbyt trwale. przy niewielkich niedogodnościach na trasie po prostu pękają. Droższe mogą nam posłużyć dłużej.

 

Kolejną wytyczną przy wyborze kołpaków dla pojazdu, który chcemy upiększyć jest rozmiar. Najczęściej do czynienia mamy w pojazdach osobowych z rozmiarami od 13 do 17 cali. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić, jaki rozmiar maja nasze felgi. Odczytamy to choćby na oponie. Przykładowy zapis 205/60R16 oznacza, że do czynienia mamy z rozmiarem 16 i w takim należy zakupić komplet kołpaków.

Kolejnym parametrem, który rozróżnia rodzaje kołpaków jest sposób ich mocowania. Najtańsze i najpopularniejsze modele posiadają metalowy pierścień, dzięki któremu mocujemy je po prostu wciskając. Udogodnieniem w tego rodzaju felgach jest uniwersalność  dany komplet kołpaków pasował będzie właściwie do wszystkich samochodów ze stalowymi felgami, które mają rozmiar dokładnie taki, jak te, które kupiliśmy. Zaletą tego rodzaju kołpaków jest szybki montaż. Niestety niesie to za sobą także minusy. Kołpaki bywają czasami łupem drobnych złodziejaszków. Poza tym zdarza się, że na zakręcie, czy na dziurze (a tych w naszym kraju w końcu nie brakuje) kołpak po prostu wyskoczy i będzie zdobił pobocze. Wielu kierowców zapobiegawczo stosuje jednorazowe, plastikowe opaski zaciskowe.

Droższe kołpaki mocowane są za pomocą śrub. Przy zakupie warto się zorientować, jaka  jest ilość oraz rozstaw śrub, którymi będziemy mocować.

Inną zasadniczą kwestią jest to, czy w ogóle stosować kołpaki. Poza poprawą wyglądu mają jeszcze kilka innych funkcji. Chronią np. koło przez błotem, podobnie jest z tarczą hamulcową. Z drugiej strony wada korzystania z nich jest mniejsze odprowadzanie powietrza podczas procesu hamowania. Decyzję pozostawimy więc samym kierowcom.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*