Układ chłodniczy – co się w nim psuje?

Tropikalne upały w wakacje to ciężki okres dla naszego pojazdu. Wytężone działanie klimatyzacji, większa ilość przejechanych kilometrów wymagają od naszego auta sprawnego działania każdego układu. Zbyt wysokie temperatury nie są niestety obojętne. Np. dla naszego silnika, który niezbyt dobrze znosi za wysoką temperaturę.

Za ochronę przed przegrzaniem się silnika samochodowego odpowiada układ chłodzenia. Niestety, aktualnie jest to układ tak rozbudowany, że usterki zdarzają się bardzo często.
Podstawową sprawą w układzie jest ciśnienie. Dzięki niemu płyn chłodniczy się nie gotuje i może spełniać swoje zadanie. Niestety, nawet najmniejszy otwór czy dziurka może spowodować ubytki płyny, sprawi, że w silniku może być zbyt ciepło.

Ważną rolę w układzie spełniają też czujniki i zaworki w korku zbiornika wyrównawczego. Niestety zdarza się, że usterki układu są ukryte przez całą zimę i większą część lata, a objawiają się dopiero w warunkach skrajnych, np. jeśli podczas tropikalnych upałów włączymy klimatyzację

 

Gdzie należy szukać awarii w układzie chłodniczym? Np. w termostacie. Jeżeli się zablokuje, to przyjmuje różne pozycje. Gdy jest stale otwarty to powodować może niedogrzanie silnika, jego wolniejsze rozgrzanie. Wówczas rurka, która doprowadza wodę do chłodnicy nagrzewa się bardzo szybko. Gdy termostat jest półotwarty to silnik przegrzewa się w skrajnych warunkach, np. gdy jedziemy bardzo dynamicznie, albo gdy stoimy w korku.

Usterki układu chłodniczego możemy szukać też w pompie wody. Może to być miejsce wycieku płynu. Zanik chłodzenia może także powodować uszkodzenie wirnika.
Problem możemy mieć także z wentylatorem. Zwłaszcza, że w nowych pojazdach napędzany jest silnikiem elektrycznym i mieć kilka biegów.

Chłodnica to także bardzo delikatny element samochodu. Nawet samo zabrudzenie jej może sprawić, że nie działa zbyt wydajnie. W starszych pojazdach jej skuteczność spada z powodu osadów nagromadzonych wewnątrz pojazdu. Wtedy należy zwrócić uwagę na częstszą wymianę płynu chłodniczego.

 

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...