IRMAR

Co powinniśmy wiedzieć o holowaniu samochodu?

Holowanie samochodu tylko z pozoru wydaje się proste. W rzeczywistości jest to niezwykle nieprzyjemna i niebezpieczna czynność, z którą będzie musiał zmierzyć się w swoim życiu chyba każdy kierowca. Na szczęście holowanie samochodu należy do rzadkości. Niemniej jednak właśnie z tego powodu nie zawsze wiemy, jak poprawnie je wykonywać. Nieprawidłowo wykonane holowanie jest równoznaczne z łamaniem przepisów kodeksu drogowego, a co za tym idzie może zakończyć się dla nas mandatem.

Po pierwsze – zanim zdecydujemy się na wezwanie „zaprzyjaźnionego” kierowcy, który wesprze nas pomocą w postaci pojazdu z linką holowniczą, musimy upewnić się, że w ogóle możemy dokonać takiej czynności. Polskie prawo zabrania holowania auta z uszkodzonym układem kierowniczym lub hamulcowym, dlatego w przypadku wystąpienia tego typu awarii lepiej pozostawić sprawę wyspecjalizowanym serwisom samochodowym. W momencie, gdy awarii uległ samochód z automatyczną lub półautomatyczną skrzynią biegów, wzięcie na hol może doprowadzić do bardzo poważnych usterek, których naprawa będzie droga. Holowanie niektórym może wydawać się podobne do „ciągnięcia przyczepy” jednak teoria różni się nieco od praktyki. Pojazdy holuje się za pomocą nierozerwalnego połączenia „sztywnego” lub „giętkiego”, z przewagą tej drugiej opcji – używając linki holowniczej. Odległość między pojazdami powinna wynosić od czterech do sześciu metrów, natomiast samą linkę mocuje się przy specjalnym uchwycie, w który wyposażony jest każdy samochód. Pojazd holowany musi być stosownie oznaczony – konieczne jest tutaj umieszczenie z tyłu po lewej stronie trójkąta ostrzegawczego. Zła widoczność podczas jazdy wymusza z kolei włączenie świateł pozycyjnych. Ze względów bezpieczeństwa zabronione jest natomiast uruchamianie świateł awaryjnych w holowanym aucie.

Najczęstszym błędem podczas holowania jest niestosowanie się do ograniczeń prędkości. W terenie zabudowanym maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu holującego to zaledwie 30 km/h. Poza terenem zabudowanym (na drodze ekspresowej) jest to 60 km/h. Oczywiście kierowcy obu pojazdów – tj. holującego i holowanego muszą mieć ważne prawo jazdy. Złamanie któregoś z tych przepisów grozi poważnymi konsekwencjami – czyli mandatem nawet do 500 zł. Dopuszcza się również holowanie samochodu na autostradzie – ale jedynie do najbliższego zjazdu. W tym przypadku jednak może tego dokonać tylko uprawniony do tego pojazd, czyli pomoc drogowa.

Oczywiście w samochodzie holowanym w trakcie samego holowania mogą znajdować się także pasażerowie. Nie istnieje bowiem przepis, który mówi – choć wielu sądzi inaczej – że jedyną osobą uprawnioną do przebywania w aucie wziętym na hol jest kierowca. Pojazd holowany nie musi być także lżejszy od samochodu holującego.

Jeśli chodzi o samą czynność holowania, najlepszym rozwiązaniem jest wybranie stosunkowo nieuczęszczanej drogi. Pozwoli to na w miarę spokojną, systematyczną jazdę – bez konieczności częstego zatrzymywania. Jazda podczas holowania powinna być płynna i utrzymywana w stałym tempie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*