fbpx

IRMAR

Zadbaj o ciśnienie!

Odpowiednie ciśnienie w oponach wpływa na bardzo ważne elementy używania każdego auta. Ma bezpośrednie przełożenie na żywotność i stan jakości opon, spalanie, sterowność czy bezpieczeństwo jazdy. Każda marka samochodu ma określone wskaźniki ciśnienia w oponach. W specjalnych tabelach znajduje się wymagane ciśnienie dla osi przedniej, tylnej oraz maksymalne obciążenie. Rozróżnienie parametrów ciśnienia dotyczy marki, modelu samochodu oraz pojemności i mocy silnika.

Negatywny wpływ ma zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach. Jeżeli ciśnienie w oponach jest zbyt małe możemy liczyć się między innymi z wydłużoną drogą hamowania (szczególnie na mokrej jezdni), gorszą reakcję na aquaplaning, gorszą sterowność (auto niewłaściwie reaguje na manewry, które wykonujemy, czasem mamy do czynienia z nadsterownością oraz podsterownością). Auto ze zbyt niskim ciśnieniem gorzej się nam parkuje gdy nie posiadamy wspomagania (ruchy kierownicą są dużo trudniejsze). Poza tym problemem jest dużo większe ryzyko nagłego wystrzelenia opony w trakcie jazdy samochodem. Układ kierownicy szybciej się zużywa. No i oczywiście opony zużywają się szybciej i bardzo nieregularnie

A co się dzieje z oponami i ogólnie z samochodem, gdy ciśnienie w oponach jest większe niż zalecane? Ze względu na mniejszą powierzchnię stykającą się z nawierzchnią spada przyczepność. Komfort jazdy jest dużo gorszy: nierówności nie są tłumione, jest duży hałas wewnątrz pojazdu. Elementy zawieszenia zużywają się szybciej przez dużo gorsze tłumienie wibracji. Wpływ zbyt wysokiego ciśnienia jest negatywny także na same opony. Bardziej zużywa się centralna część bieżnika. Poza tym ryzykujemy uszkodzenie opony, gdy wpadniemy w dziurę bądź uderzymy w krawężnik.

Ciśnienie w oponach powinniśmy kontrolować bardzo regularnie. Najlepiej robić to co dwa tygodnie i obowiązkowo przed dalszą trasą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*