Kompresor w samochodzie – co to jest i jak działa?

Turbocharged vs Supercharged - czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Jak działa kompresor w aucie? Kompresor w samochodzie ma za zadanie doładowanie silnika, dzięki czemu jednostka napędowa ma większą moc i mniej spala. Kompresor w aucie nie jest tak popularnym rozwiązaniem jak turbosprężarka. Niemniej jednak można go znaleźć także we współczesnych samochodach. Jak działa kompresor w samochodzie?

Kompresor do samochodu zwany jest często także sprężarką mechaniczną. Kompresor do auta można też zamontować, choć nie jest to operacja prosta i obecnie, w większości przypadków, bardzo rzadko stosowana. O wiele popularniejsze są turbosprężarki. Czy są jednak lepsze? To już zależy od ceny użytkowników.

H2 Do czego służy kompresor w samochodzie?

Kompresor w samochodzie jest stosowany w celu sprężenia powietrza i zwiększenia ilości powietrza, kierowanego do cylindrów. Co daje kompresor w samochodzie? Dzięki większej ilości powietrza, kierowanego do komór spalania, kompresor zwiększa moc silnika i równocześnie wpływa na mniejsze zużycie paliwa (silnik może pracować na uboższej mieszance).

Kompresor – ile daje mocy? Można to policzyć. Zazwyczaj stosuje się takie wyliczenie: sprężarka mechaniczna (kompresor) potrzebuje 0,5 KM z silnika, żeby móc wygenerować 2 KM mocy. Jednak wydajność kompresora nie jest zbyt duża – nie uda się zwiększyć mocy silnika o wiele procent.

Kompresory samochodowe stosowano w limuzynach z dużymi silnikami (np. Mercedesach, Jaguarach i Land Roverach) oraz w małolitrażowych silnikach turbodoładowanych. Przykładem może być 2-cylindrowy silnik Twin Air Fiata, w którym zastosowano równocześnie kompresor i turbosprężarkę. Podobne rozwiązanie stosowano w 1.4 Twincharger koncernu VAG.

Przeczytaj również: Problemy z rozrusznikiem

H2 Kompresor w samochodzie – jak działa?

Diesel z kompresorem i kompresor do benzyny (do silnika benzynowego) mają taką samą budowę i działają tak samo.

  • Kompresor jest montowany przy silniku. Ma metalową obudowę. Doprowadza się do niego przewód dolotowy.
  • We wnętrzu kompresora znajdują się dwa wałki, mające formę przypominającą śrubę. Ich zadaniem jest tłoczenie i sprężanie powietrza, kierowanego do cylindrów.
  • Wałki kompresora są napędzane przez napęd rozrządu (pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu) albo bezpośrednio przez wał korbowy, za pośrednictwem przekładni zębatej.
  • Stosuje się sprzęgła, aby móc włączać lub wyłączać doładowanie, w zależności od potrzeb (prędkości obrotowej silnika, obciążenia itd.).
  • Kompresor wykonany jest z części metalowych i uszczelnień.
  • Kompresor do samochodu osobowego jest smarowany olejem silnikowym.

H2 Co jest lepsze – kompresor czy turbosprężarka?

Jeśli spojrzymy na decyzje producentów samochodów to wygrywa turbosprężarka. Generuje większą moc, można ją łatwiej zamontować (przy kolektorze wydechowym, z tyłu silnika), można nią łatwiej sterować. Do tego turbosprężarka jest napędzana przez spaliny z układu wydechowego. Dzięki temu nie obciąża silnika podczas pracy.

Z kolei największą zaletą kompresora jest to, że jest o wiele trwalszy, niż turbosprężarka. Dzieje się to między innymi dlatego, że nie jest narażony na tak wysokie temperatury, jak turbo.
Samochody z kompresorem są też pozbawione zjawiska turbodziury, albowiem kompresor zapewnia przyrost mocy już przy rozpędzaniu z niskich obrotów. W przypadku turbiny trzeba czekać, aż osiągnie ona odpowiednią prędkość obrotową. Trzeba też pamiętać, że w przypadku turbosprężarki konieczne jest też stosowanie intercoolera, chłodnicy powietrza doładowanego. To dodatkowe koszty i dodatkowa ilość miejsca. Ale… Równocześnie schłodzone powietrze, kierowane do silnika, dodaje więcej mocy.

H2 Jak dbać o kompresor w samochodzie?

Auta z kompresorem nie wymagają specjalnych zabiegów serwisowych.
Trzeba pamiętać o tym, aby regularnie wymieniać filtr powietrza, regularnie wymieniać olej silnikowy, utrzymywać odpowiedni poziom oleju w silniku i stosować olej o odpowiedniej specyfikacji.

H2 Jak zamontować kompresor do silnika benzynowego lub diesla?

Często na forach internetowych pojawiają się pytania o samochód z kompresorem. Są kierowcy, którzy chcą poprawić moc silnika i jednym z pomysłów jest kompresor do auta. Tuning tego rodzaju cieszy się dość dużą popularnością.
Czy jednak warto?

Jak zamontować kompresor w samochodzie? Trzeba znaleźć sporo miejsca pod maską. Może być trudno. Trzeba pomyśleć, w jaki sposób kompresor będzie napędzany. Zatem auto z kompresorem musi mieć odpowiednio zmodyfikowany silnik. Trzeba znaleźć sposób, aby przenosić na kompresor napęd z wału korbowego, albo z napędu rozrządu.

Trzeba pamiętać, że mały kompresor jest mało efektywny (ze względu na straty mocy – pamiętamy – zabiera 0,5 KM z silnika, żeby dodać 2KM). Dużego z kolei nie sposób zamontować pod maską.
Kompresor najlepiej sprawdza się przy silnikach o dużej pojemności (1,8 – 3 litry), a te już niestety, wychodzą z mody w Europie.

Przeczytaj również: Jak walczyć z korozją na karoserii auta?

H2 Chcesz naprawić kompresor albo zamontować kompresor do auta? Odwiedź IRMAR

Jeśli w Twoim samochodzie znajduje się kompresor i nie działa we właściwy sposób – odwiedź nasz warsztat w Krakowie. Przeprowadzimy diagnostykę i sprawdzimy, co jest powodem problemu.
Jeśli chcesz doposażyć auto w kompresor, aby zwiększyć jego moc – zajrzyj do IRMAR. Sprawdzimy możliwe rozwiązania pod kątem silnika w Twoim aucie. Zapraszamy!

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...