Skrzynia pełna problemów

Wielu kierowców jak ognia unika samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Tymczasem standardowa skrzynia sterowana ręcznie także może przysporzyć nam wiele problemów. A jej naprawa czy konserwacja może nas sporo kosztować. Niestety, problem ze skrzynią jest taki, że trudno samemu ocenić usterkę, jej skalę, poziom i konieczność szybkiego działania. Doświadczony mechanik samochodowy powinien z kolei ją bez problemu wyłowić. O ile oczywiście rozmontuje przekładnię.

Podstawowym objawem są po prostu trudności w operowaniu zmianą biegów. Skrzynia co prawda może działać prawidłowo, jednak komfort używania się zmniejszył. Może to oznaczać wycieki w skrzyni – należy wówczas dokładnie sprawdzić stan oleju. Zdarza się czasami tak, że niektóre skrzynie dość ociężale funkcjonują na początku jazdy, jednak po kilku kilometrach się „regulują” – może to być związane z gęstością oleju.

Niepokojące dla nas powinno być także zgrzytanie podczas zmiany biegów. Może to być symptom źle wyregulowanych bądź zatartych linek, ewentualnie niesprawny wybierak. Zgrzytanie może także oznaczać problemy z synchronizatorami. Jazda ze zużytymi może zepsuć skrzynię, do wymiany mogą być koła zębate. A to generuje spore koszty.

Jeżeli mamy do czynienia z luzami lewarka przy jednoczesnym przeskakiwaniu podczas jazdy może to oznaczać problem z zewnętrznymi mechanizmami, takimi jak linki czy drążki. Przyczyną tego mogą być także wybite poduszki skrzyni.

 

Puknięcie podczas zmiany biegu także nie powinno ujść naszej uwadze. Może to oznaczać uszkodzenie poduszek. Gorzej gdy mamy do czynienia z awarią dwumasowego koła zamachowego.

Pamiętajmy o tym, że technika i dynamika jazdy ma duży wpływ na żywotność skrzyni. Gdy zbyt dużo jeździmy na przesadnie niskich obrotach możemy doprowadzić do zużycia takich elementów, jak koło zamachowe czy łożyska. Negatywny wpływ na przekładnię ma także zbyt gwałtowne i przesadnie szybkie wbijanie biegów, szczególnie, jeżeli olej jest jeszcze zimny. Takie działania mogę prowadzić do uszkodzenia synchronizatorów.

 

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...