Samochód kontra upały

Lato to nie tylko czas wakacyjnych wyjazdów i wszechobecnej laby. To także spore wyzwanie logistyczne i organizacyjne dla kierowców i nie mało pracy dla mechaników samochodów. Bo przecież chyba nie ma nic gorszego niż urlop zepsuty przez niespodziewaną awarię naszego niezawodnego auta? Sprawdźmy, o co przede wszystkim należy zadbać przy wysokich temperaturach, z jakimi mamy do czynienia w lecie.

Na początek układ chłodzenia. Sama nazwa wskazuje, że latem będzie miał więcej pracy, niż zwykle. Jego zadaniem jest obrona przed zbytnim wzrostem temperatury w silniku. Gdy szwankuje parametry pracy napędowej jednostki są dużo gorsze. Efektem może być zatarcie. Zatem warto regularnie kontrolować płyn chłodniczy i uzupełniać w razie ubytków. Pamiętajmy też o sprawdzaniu stanu przewodów.

Olej silnikowy to także element, który pełni funkcję chłodzenia. I też wymaga regularnej kontroli, którą możemy wykonać samodzielnie. W większości aut służy do tego specjalny bagnet. Pamiętajmy, żeby kontrolę wykonywać gdy silnik jest wyłączony. Badanie stanu oleju w gorącym silniku może nie być specjalnie miarodajne. Tu też powinniśmy sami uzupełniać braki, jednak nie zapominajmy o regularnej wymianie całego oleju.

Rozładowany akumulator kojarzy się nam głównie z zimą. Tymczasem latem także problem ten może przyprawić nas o ból głowy. Zostawienie auta na kilka dni może nas kosztować sporo nerwów i konieczność „pożyczenia” prądu od sąsiada lub kolegi za pomocą kabla. Pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu stanu akumulatora przed dalszym wyjazdem.

Kolejny ważny element w lecie to opony. Jazda w upale na zimówkach oznacza ich zgubę. Podobnie zresztą poruszanie się oponami z niewłaściwym ciśnieniem. Ten element możemy sprawdzić we własnym zakresie, warto zapoznać się wcześniej z wytycznymi producenta.

 

Mocno grzejące słońce nie pozostaje bez wpływu na karoserię samochodu. Warto zatem regularnie czyścić nasze auta, zwracając szczególną uwagę na ptasie odchody – ich wpływ na powłokę w trakcie upałów jest szczególnie uciążliwy. Pamiętajmy o woskowaniu podczas mycia – wosk pomaga chronić lakier przed promieniami.

 

 

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...