Rola tulejek w samochodzie

silentblock-jpg-23c7759291b9d7fc

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów samochodu. Niesprawny spowoduje obniżoną sterowność pojazdu. Poza tym działa tu zasada domina – zużycie jednego elementu może z czasem spowodować kolejne awarie części z nim powiązanych. A podstawowe wymiany i inwestycje w aucie są zwykle dużo tańsze niż naprawa bardziej skomplikowanych i najważniejszych części układu. Dlatego nie warto zwlekać z naprawą, i gdy coś szwankuje od razu wybrać się do mechanika samochodowego.

 

Tuleje to niepozorne elementy zawieszenia samochodu. Każdy je zna, natomiast nie każdy wie, jaką dokładnie mają rolę w samochodzie. Głównym zadaniem tulei gumowo-metalowych w aucie jest tłumienie nawet najmniejszych wstrząsów podczas pracy układu jezdnego. Tulejki umożliwiają pracę łączników i wahaczy, dają możliwość osadzenia poszczególnych elementów w konstrukcji pojazdu.

Oczywiste jest, że jedynym elementem, który ma styczność z podłożem jezdni jest opona. Niestety, sama nie ma szans wytłumić wszystkich nierówności na drodze. Następnym etapem tłumienia są właśnie tuleje (większymi nierównościami zajmują się amortyzatory i sprężyny).

Trzeba pamiętać o tym, że łączniki, stabilizatory, czy wahacze nie funkcjonują tylko tak, jak wynika to z ich konstrukcji, ale też obciążane są i działają w każdym możliwym kierunku. Gdyby połączenia poszczególnych elementów były sztywne to z czasem elementy ulegały by zniszczeniu, bądź byłyby bardzo powyginane. Przed tym mają chronić zawieszenie gumowe elementy.

Tuleje są najszybciej zużywającym się trybikiem zawieszenia, bo są najbardziej eksploatowane. Gdy się „wykończą” mamy do czynienia z charakterystycznym dźwiękiem (pukaniem), zmniejsza się także precyzja sterowania pojazdem. Gdy samochód trafi na nierówność na jezdni, to najpierw zniwelowany zostanie luz na tulei, potem dopiero zadziałają elementy tłumiące. Nawet niewielkie luzy są słyszalne.

Żywotność tulei jest uzależniona od jej jakości, ale mogą się zużyć nawet po kilkunastu tysiącach kilometrów. Należy pamiętać o tym, żeby wymieniać je parami – gdy wymienimy jedną, możemy być pewni, że niebawem na kolejną też zaraz przyjdzie pora.

 

 

Najnowsze wpisy

Polerowanie trzy-etapowe lamp samochodowych – jak sprawić, aby Twoje reflektory wyglądały jak nowe.

W czasie użytkowania samochodu, jego części naturalnie się zużywają. Przez to auto traci atrakcyjny wygląd. Ważnym i widocznym ...

Sposoby na zmniejszenie zużycia paliwa

Dziś auto posiada praktycznie każda rodzina. Czasem nawet więcej niż jedno. Samochód daje ogromny komfort przy przemieszczaniu się, ...

Sprawdzanie samochodu przed zakupem – dlaczego warto je wykonać w serwisie, a nie samodzielnie

Zakup używanego samochodu powinien być wsparty rzetelnym sprawdzeniem jego stanu technicznego oraz historii użytkowania. Wielu kupujących decyduje się ...