fbpx

IRMAR

Przewód hamulcowy – uwaga, pęka!

Układ hamulcowy to zdecydowanie jeden z najważniejszych w samochodzie. Od niego w dużej mierze zależy bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Bez działających hamulców nie tylko nie przejdziemy badania technicznego, ale też w ogóle nie powinniśmy wyjeżdżać w trasę. Układ powinien być regularnie kontrolowany, najlepiej w tym celu co jakiś czas udać się do sprawdzonego mechanika samochodowego.

Mówiąc o sprawdzaniu i naprawie układu hamulcowego większość ma na myśli sprawdzenie klocków, tarcz, czy szczęk. Ale to nie wszystko. Niepozornym i niewidzialnym często problemem może być korozja przewodu hamulcowego. Następstwem jej może być pęknięcie przewodu. A wtedy robi się bardzo niebezpiecznie.

Przewody hamulcowe są cały czas narażone na działanie czynników zewnętrznych. Non stop ochlapywane są przez błoto, atakuje je woda, piasek, kamienie. Czasami zdarza się też, że mocowania przewodów się luzują, przez co dochodzi do tarć z częściami zawieszenia. Rozwiązanie awaryjne zakłada, że uszkodzenie jednego przewodu, nie wyklucza działania drugiego. Jednak skuteczność hamowania jest wówczas dużo mniejsza, i jego droga o wiele się wydłuża.

O tym, że przewody hamulcowe są uszkodzone dowiadujemy się często podczas obowiązkowego okresowego badania technicznego. To dlatego, że podczas badania pedał hamulca jest wciskany do oporu, a rzadko go w ten sposób używamy na drodze. I pół biedy jak, tak się stanie: nasza awaria nie przyczyniła się do wypadku, czy kolizji, poza tym stacje diagnostyczne są często zlokalizowane nieopodal warsztatów samochodowych i będziemy mogli zlecić mechanikowi usunięcie usterki na miejscu.

Trzeba zaznaczyć, że w dużej części przewód hamulcowy jest metalowy, i on nie jest aż tak bardzo narażony na awarię. Najgorzej to wygląda na łączeniach oraz przy kole. Tam przewód hamulcowy jest dość giętki, żeby umożliwić poruszanie się koła podczas skrętów.

Kontrolę oraz wymianę przewodów hamulcowych należy zlecić sprawdzonemu mechanikowi samochodowemu. Niestety, marginesy na błąd są minimalne i drobne niedociągnięcie może skończyć się bardzo źle.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*