Dlaczego trzeba wymieniać płyn hamulcowy w samochodzie?

plyn_hamulcowy_wymiana_fotolia_kadmy_640

Płyn hamulcowy to płynna część układu hamulcowego, dzięki której auto może zmniejszyć prędkość albo się zatrzymać. Płyn hamulcowy umożliwia również właściwe działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS, ASR i ESP. Wymiana płynu hamulcowego – co ile powinno się ją przeprowadzać? Wymiana płynu hamulcowego z ABS – ile płynu i gdzie zlecić wymianę? Czy samodzielna wymiana płynu hamulcowego jest możliwa?

Układ hamulcowy we współczesnych samochodach osobowych zbudowany jest tak samo. Bez względu na to, czy auto ma silnik diesla, benzynowy, czy elektryczny, bez względu na to, czy mamy do czynienia z małym samochodem miejskim czy pickupem, konstrukcja układu hamulcowego jest taka sama. Jedyna różnica może polegać na tym, że w małych autach na tylnej osi stosuje się jeszcze hamulce bębnowe. W innych samochodach dominują hamulce tarczowe.

Przeczytaj również: Hamulce do kontroli

Jaką rolę pełni płyn hamulcowy? Bez tego nie zrozumiesz, dlaczego trzeba go wymieniać

Płyn hamulcowy to, jak napisaliśmy wcześniej, płynna część układu hamulcowego. Dzięki niemu układ hamulcowy może w ogóle działać. Jak to się dzieje?

  • Po naciśnięciu pedału hamulca, pompa hamulcowa (we współczesnych autach dwutłoczkowa) na skutek nacisku tłoka (tłoków) wywiera nacisk na płyn hamulcowy.
  • Dodatkowe urządzenie zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego, dzięki czemu kierowca nie musi mocno naciskać pedału hamulca, aby móc osiągnąć wysoką skuteczność hamowania.
  • Płyn hamulcowy trafia do zacisków hamulcowych. Jego nacisk powoduje wysuwanie się tłoczków hamulcowych w zaciskach. Na skutek tego klocki hamulcowe dociskają do tarcz hamulcowych i rozpoczyna się hamowanie pojazdu.

Od ponad 20 lat układy hamulcowe są ściśle powiązane z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak ABS, ASR i ESP. W układ hamulcowy włączone są pompy hydrauliczne (elektrycznie sterowane). Na skutek działania sterowników ABS, ASR i ESP, przyhamowują one odpowiednie koła. I wykorzystują do tego płyn hamulcowy, który jest kierowany do poszczególnych zacisków. Działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa powoduje bardzo silne skoki ciśnienia w układzie. Płyn hamulcowy musi im sprostać.

Płyn hamulcowy musi mieć szereg właściwości, które są opisane w poszczególnych normach (DOT3, DOT4) itd. Przede wszystkim musi być nieściśliwy i odporny na działanie określonych temperatur.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego w samochodzie powinna przebiegać według poniższego schematu:

  • Płyn powinno się wymieniać co 2 albo 3 lata;
  • Płyn powinno się wymienić po zakupie auta używanego;
  • Stan płynu hamulcowego powinno się kontrolować za pomocą czujnika elektronicznego, który zanurza się w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli poziom zawodnienia płynu hamulcowego osiągnie więcej niż 2 procent, należy go wymienić jak najszybciej. W przeciwnym razie w płynie pojawiać się będą korki parowe, które będą powodować utratę właściwości. Płyn zagotuje się i auto nie będzie hamować w ogóle, albo skuteczność hamowania spadnie.

Płyn hamulcowy starzeje się, a ponadto ulega zawodnieniu (chłonie wodę przez pory w gumowo – stalowych elastycznych przewodach hamulcowych). Traci też swoje właściwości antykorozyjne. A to prowadzi między innymi do korodowania tłoczków w zaciskach hamulcowych.

Ile płynu hamulcowego na wymianę? Zazwyczaj wystarczy litrowe opakowanie.
Producent samochodu określa, jaki rodzaj płynu (np. DOT 4) powinien być stosowany w danym pojeździe.
Wymiana płynu hamulcowego – ile trwa? Warsztat samochodowy poradzi sobie z wymianą do godziny.

Wymiana płynu hamulcowego z ABS i ESP – jak przebiega?

Obecnie praktycznie każde auto osobowe ma na wyposażeniu minimum system ABS. Jak przebiega wymiana płynu hamulcowego w warsztacie?

  • Auto ma luzowane śruby w kołach, następnie pojazd unosi się na podnośniku.
  • Mechanicy odkręcają koła, a potem demontują zaciski hamulcowe.
  • Za pomocą specjalnego urządzenia płyn hamulcowy jest odsysany z układu.
  • Za pomocą tego samego urządzenia wprowadza się nowy płyn hamulcowy do układu.
  • Układ hamulcowy jest odpowietrzany. Wymiana płynu hamulcowego bez odpowietrzania nie ma sensu, gdyż układ hamulcowy i układy bezpieczeństwa aktywnego nie będą mogły działać z właściwą siłą (wspomniane wcześniej korki parowe).
  • Koła są montowane. Przeprowadza się kontrolę szczelności. W razie potrzeby dolewa się płynu do zbiorniczka.

Przeczytaj również: Odpowietrzanie hamulców – dlaczego jest ważne?

Samodzielna wymiana płynu hamulcowego – czy ma sens?

Samodzielna wymiana płynu hamulcowego nie ma sensu, albowiem potrzeba do niej specjalistycznego urządzenia i wielu specjalnych narzędzi. Tymczasem warsztat samochodowy poradzi sobie z taką wymianą w godzinę.

Warto pamiętać, że wymiana płynu hamulcowego tylko w zbiorniczku nie ma jakiegokolwiek sensu. Należy usunąć stary płyn ze wszystkich przewodów hamulcowych auta.

Wymiana płynu hamulcowego w IRMAR w Krakowie

Chcesz wymienić płyn hamulcowy w swoim samochodzie? Odwiedź najlepszy warsztat samochodowy w Krakowie – Irmar. Wymiana płynu hamulcowego w samochodzie z ABS, ASR czy ESP nie ma przed nami tajemnic. Wiemy, jak przeprowadzić całą operację i ile płynu hamulcowego potrzeba do wymiany. Zapraszamy!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...