Opony bieżnikowane – czy warto je kupować?

18g_czy_opony_bieznikowane_sa_bezpieczne_m-e1431689778276

Wymiana opon to spora inwestycja dla kierowcy. Nie mówimy tu o samym procesie wymiany, bo ten to koszt kilkudziesięciu złotych. Mowa natomiast o samym zakupie nowych opon. Tu kwoty są znacznie wyższe, bo komplety nowych gum kosztują już sumy czterocyfrowe. Dlatego żeby zaoszczędzić kierowcy szukają różnych alternatyw. Niektórzy w ogóle nie wymieniają opon (nie polecamy), inni wierzą w opony całoroczne (też niekoniecznie). Są tacy, którzy kupują opony używane, jest też część kierowców, którzy zakładają opony „z odzysku”, czyli tzw. opony bieżnikowane.

Czym jest bieżnikowanie opony? W skrócie jest to zabieg, który umożliwia odzyskać zużytej oponie pierwotne właściwości poprzez nałożenie nowego bieżnika na miejsce starego. W procesie tym od 20 do 30% masy zużytej gumy zastępowanych jest nową.

Opony bieżnikowane posiadają niewątpliwie sporo zalet. Najważniejszą jest oczywiście cena. Opony bieżnikowane są tańsze o co najmniej 1/3 od ich nowych odpowiedniczek. Opony bieżnikowane mają zwykle głębszy bieżnik niż opony seryjne, zmniejsza się zatem ryzyko ślizgania po wodzie (tzw. „aquaplaning”). Opony bieżnikowane można też uznać za ekologiczniejsze. Zanieczyszczenia wydziela do atmosfery przy bieżnikowaniu są mniejsze niż przy produkcji nowych opon.

Opony bieżnikowane mają też jednak swoje wady. Podstawową jest ryzyko usterki w karkasie opony. Pamiętajmy o tym, że bieżnikowanie, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się tylko bieżnikiem opony, pozostaje jej części nie są specjalne naprawiane. Producenci opon nie biorą pod uwagę ich ewentualnej renowacji, i tego, że podstawa opony będzie dłużej służyć niż bieżnik. Gorsze są też niektóre właściwości opon bieżnikowanych (np. przyczepność, precyzja kierowania). Te wady w zestawieniu z zaletami sprawiają, że radzimy jednak dołożyć kilkaset złotych i zainwestować w komplet nowych opon. Pamiętajmy, że chodzi o nasze bezpieczeństwo, a na tym nie warto oszczędzać.

 

 

Najnowsze wpisy

Turbocharged vs Supercharged – czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Silniki z doładowaniem to od wielu lat standard w branży motoryzacyjnej. Jeszcze na długo przed wprowadzeniem wyśrubowanych norm ...

Serwis automatycznej skrzyni biegów – czy jest droższy? Czym się różni serwisowanie takiej skrzyni?

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia kierowcy komfort i wygodę. Samodzielna zmiana biegów dostosowana do obrotów silnika pozwala na uzyskanie ...

Kupno samochodu za granicą – o czym należy pamiętać, co sprawdzić przed zakupem?

Zakup samochodu za granicą wciąż cieszy się wśród Polaków znacznym zainteresowaniem. Wielu decyduje się na ten krok, poszukując ...