Nie zamrażaj akumulatora!

nie-zamrazaj-akumulatora

Akumulator na mrozie może ulec całkowitemu zniszczeniu, jeśli dojdzie do zamarznięta elektrolitu albo głębokiego rozładowania. Jak zabezpieczyć akumulator przed mrozem? Czy można ochronić akumulator przed zamarznięciem? W trakcie zimy akumulator może zostać łatwo uszkodzony. Nie bez powodu to właśnie w trakcie zimy kierowcy najczęściej dzwonią po pomoc drogową, albowiem nie mogą uruchomić samochodu. Powód? Akumulator zamarzł, albo całkowicie się rozładował. Głębokie rozładowanie może mieć różne oblicza. Dobrze, jeśli w akumulatorze jest minimalna ilość prądu, która pozwala zasilić centralny zamek. Wtedy kierowca może wejść do auta, otworzyć maskę i wymienić akumulator na nowy. Gorzej, jeśli w akumulatorze nie ma w ogóle prądu. Wtedy kierowcy muszą przypominać sobie, jak otwiera się auto bez centralnego zamka. Tylko wtedy może okazać się, że na skutek zaniedbanego zamka pojazdu nie da się otworzyć. Jest jeszcze jeden poważny problem: w wielu samochodach nie ma możliwości samodzielnej wymiany akumulatora przez kierowcę. Potrzebne jest urządzenie do podtrzymania zasilania, albo trzeba programować niektóre elementy auta od nowa. Dlatego najlepiej chronić akumulator przed mrozem i przed głębokim rozładowaniem.

Co powoduje rozładowanie akumulatora i jakie są tego skutki?

Akumulator rozładowuje się na skutek kilku czynników. To:

  • Naturalny proces samorozładowania. Proces ten znacząco przyspiesza w niskich temperaturach.
  • Pobór mocy po wyłączeniu silnika. Akumulator musi zasilać pamięć sterowników, alarm i centralny zamek po wyłączeniu silnika. Jeśli są dodatkowe podzespoły, proces rozładowania przyspiesza.
  • Przebicia i awarie instalacji elektrycznej auta – znacząco przyspieszają rozładowanie akumulatora.
  • Montaż urządzeń, które pobierają dużo prądu. Na przykład niefabrycznego radia albo alarmu, który może mieć kilkakrotnie większy pobór niż firmowy akumulator.

Co może przyspieszyć rozładowanie akumulatora?

  • Silny mróz. Ile akumulator wytrzyma na mrozie? To zależy od tego, jaka jest jego pojemność i czy jest naładowany do pełna.
  • Zużycie akumulatora, które powoduje spadek pojemności. W odpowiednich warunkach dobry akumulator może pracować do 5 lat.
  • Jazda na krótkich trasach, która uniemożliwia doładowanie akumulatora do pełna przez alternator.
  • Niesprawny alternator, który nie ładuje akumulatora we właściwy sposób.
  • Jazda ze stale włączonym systemem start – stop.
  • Inne czynniki, związane z awariami i problemami auta.

Jakie są skutki rozładowania akumulatora? Akumulator powinien zapewnić odpowiednią ilość prądu dla rozrusznika i systemów dodatkowych (czyli sterowników, pompy paliwa w baku, układu zapłonowego w silniku benzynowym, układu wspomagania rozruchu w silniku diesla) aby móc uruchomić silnik.

Jeśli nie ma wystarczającej ilości prądu – silnika nie uda się uruchomić. Można skorzystać z baterii rozruchowej albo przewodów rozruchowych.

Jeśli nie ma w ogóle prądu – nie uda się nawet uruchomić centralnego zamka. Auto jest martwe.

Czy akumulator może zamarznąć? Tak. Jeśli akumulator jest słabo naładowany, jest wystawiony na długotrwałe działanie silnego mrozu – może zamarznąć w nim elektrolit.

Uwaga! Warto pamiętać, aby nie ładować w domu zamarzniętego akumulatora. Zamarznięty akumulator po podłączeniu do prostownika albo ładowarki może wybuchnąć!

Akumulator na mrozie – ile wytrzyma? To zależy od mrozu, poboru prądu spoczynkowego w danym aucie, stanu instalacji w danym aucie, stanu akumulatora i stopnia jego naładowania. Od kilkunastu do kilku godzin. Nie da się tego jednoznacznie określić.

Jak chronić akumulator przed mrozem?

Ochrona akumulatora przed mrozem jest konieczna. Jedno głębokie rozładowanie albo jedno zamarznięcie kończy żywot urządzenia. Po co tracić podzespół, który kosztuje około 300 złotych, albo więcej w przypadku akumulatorów EFB/AGM? Rozładowany akumulator na mrozie nie musi dotyczyć Ciebie.

Jak chronić akumulator przed mrozem?

  • Trzeba dbać o jego pełne naładowanie. Wystarczy jeździć na dłuższych odcinkach. Jeśli auto jest eksploatowane tylko na krótkich trasach, albo sporadycznie, to warto doładować akumulator raz w tygodniu do pełna.
  • Można stosować pokrowiec ochronny na akumulator, który chroni przed zamarznięciem.
  • Jeśli to możliwe, to można wyjąć akumulator z auta w trakcie bardzo mroźnej nocy i przechować go w domu. A przy okazji – naładować do pełna.
  • Parkowanie w ogrzewanym garażu całkowicie rozwiązuje problem rozładowywania akumulatora na mrozie.
  • Przed zimą warto skontrolować stan akumulatora w profesjonalnym warsztacie.

Jaki akumulator na mrozy? Nie ma specjalnych urządzeń, które są bardziej odporne na mróz. Trzeba dbać o każdy rodzaj akumulatora.

 Wymiana akumulatora? Sprawdzenie układu elektrycznego? Odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie!

Jeśli chcesz sprawdzić stan akumulatora przed zimą – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie. Jeśli masz problemy z instalacją elektryczną w aucie – naprawa instalacji elektrycznych w Irmar rozwiąże ten problem. Jeśli Twój akumulator rozładowuje się na skutek innych czynników, jak np. uszkodzony alternator – także odwiedź Irmar w Krakowie. Być może pomoże wymiana paska wieloklinowego, albo wymiana lub regeneracja alternatora. Znajdziemy źródło problemu i usuniemy je.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...