Mrozy i śniegi, czyli ciężki okres dla lakieru

55adeeed64a19_o,size,969x565,q,71,h,bba293

Śnieg, marznący deszcz, lód. Do tego wszędobylska sól, żwir, piasek. Na dodatek smog, sadza, pyły, sadza. To wszystko, czym jest atakowane podwozie naszego samochodu przez długą zimę. Dlatego niezbędne są regularne wizyty na myjni samochodowej – zaniedbany samochód wygląda nie tylko brzydko, ale też naraża lakier na trwałe uszkodzenia. Walkę z zimowymi niebezpieczeństwami powinniśmy zacząć jednak przed sezonem. Dlatego powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć przed zniszczeniem.

Lakiernicza powłoka pojazdu jest to kilka nałożonych po kolei na siebie warstw. Podczas produkcji w fabryce podwozie najpierw jest przykrywane środkiem antykorozyjnym. Następne specjaliści malują je podkładem. W ten sposób przygotowane podłoże malowane jest kolorem, a potem bezbarwnym lakierem. Nadaje to autu połysk i ma na celu ochronę barwy.

Niestety, z biegiem czasu zewnętrzna warstwa traci swoją właściwość. Przez działanie czynników zewnętrznych, takich jak warunki atmosferyczne (zmienna temperatura, deszcz, śnieg, promienie słoneczne) lakier staje się coraz bardziej matowy. Nieprawidłowe mycie, np. przesadne szorowanie ostrymi szczotkami na myjni automatycznej generuje kolejne zarysowania. Swoje dokładają ptaki i ich odchody i uderzenia niewielkich nawet kamyczków podczas jazdy. Zima to szczególnie niebezpieczny okres dla lakieru. Z jednej strony uciążliwe warunki atmosferyczne, z drugiej „walka” z zimą za pomocą soli, która zwalcza nie tylko śnieg i lód, ale też… wszelkie elementy samochodu. Niestety, po sezonie zimowym pojazd może prezentować się dużo gorzej, niż po…

Dlatego warto wykonać szereg działań, które pozwolą nam ochronić lakier samochodu przed szkodliwymi bodźcami. Podstawowym sposobem jest woskowanie. Dzięki niemu stworzymy na lakierze lśniącą warstwę. Będzie się ona nie tylko estetycznie prezentować, ale też ochroni powłokę samochodu.

Jednak zanim solidnie wywoskujemy lakier, to musimy dokonać dokładnych oględzin: wszelkie rysy powinny zniwelowane. Niestety nie wszystkie „rany” jesteśmy usunąć w stanie usunąć sami (a nawet nie powinniśmy, jeśli nie mamy doświadczenia), wtedy należy udać się do sprawdzonego lakiernika.

 

 

 

 

Najnowsze wpisy

Turbocharged vs Supercharged – czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Silniki z doładowaniem to od wielu lat standard w branży motoryzacyjnej. Jeszcze na długo przed wprowadzeniem wyśrubowanych norm ...

Serwis automatycznej skrzyni biegów – czy jest droższy? Czym się różni serwisowanie takiej skrzyni?

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia kierowcy komfort i wygodę. Samodzielna zmiana biegów dostosowana do obrotów silnika pozwala na uzyskanie ...

Kupno samochodu za granicą – o czym należy pamiętać, co sprawdzić przed zakupem?

Zakup samochodu za granicą wciąż cieszy się wśród Polaków znacznym zainteresowaniem. Wielu decyduje się na ten krok, poszukując ...