Ładna pogoda sprzyja kolizjom

Według powszechnej opinii najwięcej stłuczek, kolizji i wypadków jest, gdy mamy do czynienia z brzydka pogodą. Gdy pada śnieg, drogi są oblodzone i śliskie, deszcz z kolei mocno ogranicza widoczność. A jednak wbrew pozorom, wtedy na drogach bywa… bezpieczniej. Po prostu wielu kierowców ma zakodowane, że w zimie, czy w trakcie deszczów jeździmy wolniej, ostrożniej, mamy bardziej wyczulone zmysły i większą koncentrację. Przeciwnie zachowujemy się w trakcie ładnej pogody. Jesteśmy bardziej wyluzowani, mniej skoncentrowani, częściej ponosi nas ułańska fantazja. No i niestety, zdarzają się nieprzewidziane kolizje, wypadki, obrażenia, straty zniżek na ubezpieczenie OC…

Co jest niebezpiecznego w jeździe przy dobrej pogodzie? Choćby jazda pod słońce. Zwłaszcza, gdy znajduje się ono przy samym horyzoncie. Rażące światło nas mocno oślepia i sprawia kłopot w panowaniu nad pojazdem. Osłona przeciwsłoneczna może się na niewiele zdać, zwłaszcza, gdy kierowca jest niski. Możemy spróbować temu zaradzić przez podwyższenie fotela przy jeździe pod słońce. Nie zapomnijmy jednak wtedy też o ponownym wyregulowaniu lusterek.

Przy jeździe pod słońce rozwiązaniem też mogą być ciemne okulary. Jednak nie zawsze się to sprawdza. Np. gdy wjeżdżamy na tereny, gdzie jest zmienne zachmurzenie – raz jest jasno, raz ciemno co rozprasza naszą uwagę i sieje zamęt. Podobnie jest w wysokim lesie, albo w tunel – wtedy gdy jedziemy w okularach widoczność spada nam prawie do zera.

 

Problemem w letnie może być też nagłe załamanie, albo nagła poprawa pogody. Wtedy automatycznie następuje zmiana tendencji do szybszej i brawurowej jazdy. A co za tym idzie powinniśmy jeszcze mocniej wzmocnić czujność i stosować zasadę ograniczonego zaufania.

Gdy auto ma hamulce bardzo dobrej jakości i powierzchnia jest sucha droga hamowania skrócona będzie do minimum. Na to też uważajmy! Samochód jadący przed nami może stanąć w miejscu szybciej niż się tego spodziewamy…

 

 

Najnowsze wpisy

Metody spawania aluminium – jakie techniki są wykorzystywane?

Spawanie aluminium to czynność bardzo często stosowana w przemyśle samochodowym. Nie należy ono do najtrudniejszych, jednak mogą je ...
Czytaj więcej

Woskowanie samochodu – wykonywać samodzielnie czy na profesjonalnej myjni? Różnice.

Lakier na każdym samochodzie z dnia na dzień staje się coraz starszy. Przeciętna żywotność samochodów wskazywana przez producentów ...
Czytaj więcej

„Niewidzialna wycieraczka” – czym jest? Czy warto ją nałożyć podczas wizyty w myjni?

Uporczywy deszcz na drodze nie jest mile widziany. Utrudnia widoczność, przez co należy używać wycieraczek, te jednak zużywają ...
Czytaj więcej