Kontroluj układ kierowniczy w samochodzie

Kolejny układ w pojeździe bez którego „ani rusz” to układ kierowniczy. Wielu kierowców stawia jego wagę poniżej takich układów jak np. hamulcowy. Jednak lekceważenie go może się nie opłacić, bo w dużej mierze odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Warto zatem kontrolować go na bieżąco i zapobiegać usterkom bądź hamować ich rozwój.

Jak wykryć zatem pierwsze symptomy, że coś nie tak z naszym układem kierowniczym? Musimy się wsłuchać w odgłosy wydobywające się z komory silnikowej. Mówimy tu o stukach mających miejsce zarówno podczas jazdy, jak i postoju, gdy kręcimy kierownicą w miejscu. Warto sprawdzić wówczas końcówki z układu kierowniczego. Niewykluczone, że będzie konieczna wymiana owych elementów. Nie jest to skomplikowane przedsięwzięcie. I nie jest specjalnie drogie, więc warto je zlecić mechanikowi samochodowemu, gdzie taka operacja będzie nas kosztować ok. kilkudziesięciu złotych (oczywiście w niektórych modelach, czy przypadkach możemy liczyć się z wydatkiem kilkuset złotych). Warto wówczas w warsztacie zlecić ustawienie geometrii kół auta. Niewłaściwe ustawienie może prowadzić do szybszego zużycia opon.

Kolejny element układu, na który należy zwrócić szczególną uwagę jest drążek kierowniczy. Objawy uszkodzenia to także stuki, a także zmniejszona precyzja działania układu. Stopień trudności wymiany tego elementu w samochodzie zależy od możliwości dostania się do niego w danym modelu. Czasem konieczny jest demontaż przekładni, a niekiedy wystarczy podniesienie auta na podnośniku.

Poważniej sprawa wygląda, gdy pojawią się luzy w maglownicy. Można się ich pozbyć wymieniając tuleje listwy przekładni, ewentualnie dokręcenie śrub – pod warunkiem, że te elementy kontroluje się na bieżąco. Zgubą dla tego elementu może być woda, która w efekcie prowadzi do korozji.

Dla układu kierowniczego należy także pompa wspomagania. Jej defekt możemy stwierdzić odczuwając opór w kręceniu kierownicą, niestabilne poruszanie auta przy dużych prędkościach, stuki czy nierówne zużycie opon. Oczywiście niezbędnym elementem kontroli układu kierowniczego jest sprawdzanie, dolewanie i regularna wymiana płynu wspomagania kierownicy.

Najnowsze wpisy

Turbocharged vs Supercharged – czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Silniki z doładowaniem to od wielu lat standard w branży motoryzacyjnej. Jeszcze na długo przed wprowadzeniem wyśrubowanych norm ...

Serwis automatycznej skrzyni biegów – czy jest droższy? Czym się różni serwisowanie takiej skrzyni?

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia kierowcy komfort i wygodę. Samodzielna zmiana biegów dostosowana do obrotów silnika pozwala na uzyskanie ...

Kupno samochodu za granicą – o czym należy pamiętać, co sprawdzić przed zakupem?

Zakup samochodu za granicą wciąż cieszy się wśród Polaków znacznym zainteresowaniem. Wielu decyduje się na ten krok, poszukując ...