Objawy zepsutego sprzęgła

Jakie są objawy zepsutego sprzęgła?

Sprzęgło to niezwykle ważny podzespół układu przeniesienia napędu. Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak rozpoznać zużyte sprzęgło. Uszkodzone sprzęgło może skutecznie unieruchomić samochód. O tym, jakie są objawy zużytego sprzęgła, napiszemy w naszym artykule. Awaria sprzęgła ma też jeden plus. Rzadko kiedy zdarza się nagle. W większości przypadków oznaki zepsutego sprzęgła pojawiają się dużo wcześniej, dając kierowcy czas na przygotowanie się.

Zepsute sprzęgło w samochodzie to żadna tragedia ani powód do obwiniania producenta auta czy producenta części. Sprzęgło to część eksploatacyjna. Co to oznacza? To znaczy, że podzespół ten ulega zużyciu eksploatacyjnemu. I kiedy pojawią się objawy awarii sprzęgła, trzeba go wymienić na nowy.
W odpowiednich warunkach sprzęgło wytrzymuje nawet 200 tys. km przebiegu.

W nieodpowiednich może się zepsuć już po 20 – 30 tys. km przebiegu. Co powoduje przedwczesne zużycie sprzęgła w samochodzie?

  • Jazda na półsprzęgle;
  • Eksploatacja auta przede wszystkim w mieście (sprzęgło się szybciej zużywa, ze względu na ciągłe przełączanie biegów i ruszanie w korkach);
  • Agresywna jazda, ruszanie z piskiem opon;
  • Jazda w górach;
  • Obciążanie auta poprzez ciągnięcie przyczepy;
  • Nieumiejętne ruszanie samochodem, powodujące przegrzewanie sprzęgła;
  • Nieumiejętne ruszanie autem na śliskich nawierzchniach, takich jak błoto czy śnieg. Może wtedy dojść do przegrzania tarczy sprzęgła (tak zwanego spalenia sprzęgła).

Przeczytaj również: Co to jest koło dwumasowe i jak działa?

Awaria sprzęgła – objawy

Objawy zużytego sprzęgła w samochodzie są następujące:

  • Problemy z ruszeniem z miejsca;
  • Problemy przy zmianie biegów, albo całkowita niemożność zmiany biegu w trakcie jazdy;
  • Samochód z trudem podjeżdża pod wzniesienia – wyraźnie traci moc;
  • Bardzo dużo problemów sprawia ruszanie pod górę;
  • Sprzęgło się ślizga;
  • W samochodzie pojawia się charakterystyczna woń spalonego lub przypalonego sprzęgła (woń nagrzanego asfaltu – jest wyjątkowo charakterystyczna i niemiła).
    Objawy zużytego sprzęgła w automacie są podobne. Np. kiedy kierowca naciska pedał gazu, auto nie rusza, albo rusza z trudem. Podobnie samochód ma problemy z podjechaniem pod górę, albo ruszaniem pod górę.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sprzęgło się zużywa. Sprzęgła się nie naprawia. Wymienia się je na nowe. Jeśli auto ma dwumasowe koło zamachowe, to je także się wymienia razem ze sprzęgłem jako komplet.
Jeszcze gdzieniegdzie można kupić osobno tarczę sprzęgła, albo docisk. Jednak ich wymiana jest nieopłacalna. Trzeba kupić komplet sprzęgła i wymienić całość.
Jeśli w samochodzie zastosowano dwumasowe koło zamachowe – ono również musi zostać wymienione. Dlatego do takich aut sprzedaje się komplety sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym.

Jak wygląda zepsute sprzęgło? To nie ma znaczenia. Kierowca nie jest w stanie dostać się do sprzęgła, aby po jego wyglądzie stwierdzić, że wymaga ono wymiany.

Dlaczego awaria sprzęgła może unieruchomić samochód?

Sprzęgło to podzespół zamontowany pomiędzy silnikiem samochodu a skrzynią biegów.
Aby móc dostać się do sprzęgła, trzeba zdemontować skrzynię biegów. To oczywiste, że nie da się tego zrobić w warunkach własnego garażu. Niezbędny jest kanał albo podnośnik, narzędzia hydrauliczne, a także specjalna podstawa pod skrzynię biegów, która waży minimum kilkadziesiąt kilogramów.

Dlaczego awaria sprzęgła może unieruchomić auto? Sprzęgło łączy koło zamachowe silnika (koło jednomasowe albo koło dwumasowe, w zależności od zastosowanego rozwiązania) ze skrzynią biegów.
Sprzęgło przenosi napęd z silnika na skrzynię biegów. Ze skrzyni biegów jest on przenoszony na koła, za pomocą półosi napędowych (przeczytaj Półoś napędowa – budowa, objawy awarii, naprawa).
Jeśli sprzęgło nie działa we właściwy sposób, to przenoszenie siły napędowej z silnika na skrzynię biegów jest utrudnione.
Sprzęgło pozwala także na rozłączanie silnika i skrzyni biegów. Dzięki temu kierowca może zatrzymać auto, albo zmienić bieg. Jeśli sprzęgło jest uszkodzone, kierowca nie może zmienić biegu, albo w ogóle uruchomić auta (wrzucić pierwszego biegu).
Taka sytuacja ma miejsce także w automatycznej skrzyni biegów.

W Twoim aucie jest zepsute sprzęgło? Objawy są podobne do opisanych przez nas? Czas na wymianę sprzęgła w Krakowie

Jazda z zużytym albo uszkodzonym sprzęgłem to męczarnia. Dobre sprzęgło może wytrzymać do 200 tys. km, przy odpowiedniej eksploatacji. Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie. Nasi mechanicy wymienią sprzęgło w profesjonalny sposób.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...