Gorzki smak drogowej soli

piaskarka

Zima w naszych warunkach jest bardzo uciążliwa. Wszędobylski śnieg, lód i wilgoć utrudniają nam życie, także na drodze. Ze wsparciem nadciągają drogowcy i kilogramy soli wysypywanej na jezdnie. Niestety, surowiec z wielickiej kopalni zwalcza nie tylko lód, ale także elementy metalowe elementy naszych samochodów.

Aura nas nie oszczędza. Praktycznie przez pół roku, od października do marca, temperatury oscylują wokół zera. Codziennością są przymrozki. Z nieba często pada śnieg, na zmianę z marznącym deszczem. Rano zwykle zmuszeni jesteśmy do skrobania szyb i usuwania mniejszej lub większej warstwy śniegu z maski. Zakładając, że z naszym akumulatorem jest wszystko w porządku i nie mamy problemu z ładowaniem, a co za tym idzie odpaleniem silnika, ruszamy w miasto. A tam, na drogach, kolejne skutki zimy. Opady deszczu i śniegu, zmienne temperatury duża eksploatacja dróg sprawiają, że warunki do jazdy są bardzo trudne: jezdnie są śliskie, oprócz tego co rusz natrafiamy na nowe dziury. Nawet jeśli zgodnie z wszystkim rozsądnymi zaleceniami wymienimy opony i jedziemy ostrożnie możemy nie poradzić sobie ze skutkami zimy. Wtedy z pomocą nadchodzą służby drogowe. Poza odśnieżaniem drogowcy wysypują na drogi wiele kilogramów soli. Po co, skoro pewnie lepsze zastosowanie sypkiego produktu z Wieliczki jest na krakowskim obwarzankach? Otóż sól jest prostym sposobem na pozbycie się lodu z drogi, po prostu go rozpuszcza. Bezpieczeństwo jazdy jest najważniejsze, więc zakładamy, że intencje drogowców są pozytywne. Niestety, sypanie solą ma także negatywne skutki. Sól ma niestety katastrofalne skutki dla metalowych elementów naszego auta. Atakuje i niszczy podwozie, progi oraz felgi (zwłaszcza aluminiowe).

Czy możemy się bronić przed solą? Oczywiście. Nie możemy dopuszczać, żeby sól zbyt długo zadomowiła się na naszym samochodzie, Solnego osadu pozbywajmy się zatem regularnie odwiedzając myjnię samochodową. Koszt będzie zdecydowanie niższy niż renowacja, czy wymiana skorodowanych elementów samochodu!

Najnowsze wpisy

Turbocharged vs Supercharged – czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Silniki z doładowaniem to od wielu lat standard w branży motoryzacyjnej. Jeszcze na długo przed wprowadzeniem wyśrubowanych norm ...

Serwis automatycznej skrzyni biegów – czy jest droższy? Czym się różni serwisowanie takiej skrzyni?

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia kierowcy komfort i wygodę. Samodzielna zmiana biegów dostosowana do obrotów silnika pozwala na uzyskanie ...

Kupno samochodu za granicą – o czym należy pamiętać, co sprawdzić przed zakupem?

Zakup samochodu za granicą wciąż cieszy się wśród Polaków znacznym zainteresowaniem. Wielu decyduje się na ten krok, poszukując ...