Geometria kół 3D – na czym polega i czym kierować się przy wyborze serwisu

geometria3d

Czasy, kiedy ustawianie kół ograniczało się wyłącznie do zbieżności kół przednich, bezpowrotnie minęły. Wraz z ulepszeniami, jakie za sobą niosą wielowahaczowe, niezależne zawieszenia, na przykład w zakresie poprawionego prowadzenia, czy „trzymania się na drodze” zmienił się sposób, w jaki należy kalibrować układ jezdny. Nie mamy już do czynienia ze zbieżnością, lecz raczej z geometrią 3D kół. W czym tkwi różnica?

Niewłaściwa geometria kół – kiedy?

Jeśli stwierdzimy, że geometria kół w naszym samochodzie jest niepoprawna, nie powinniśmy zwlekać z udaniem się do odpowiedniego serwisu. Dalsza jazda samochodem w takim stanie będzie bardzo niebezpieczna. Szybsze zużycie opon to tylko najniższa cena, jaką przyjdzie nam zapłacić za zignorowanie symptomów, jakie wysyła nam układ kierowniczy.

Oprócz niej narażamy się na zwiększone niebezpieczeństwo wypadku drogowego, spowodowanego znacznym pogorszeniem precyzji układu jezdnego. Samochód będzie mniej stabilnie pokonywał zakręty i gorzej hamował (mniejsza powierzchnia styczna opony z nawierzchnią).

Ponadto znacznie wzrośnie tempo zużywania się elementów odpowiedzialnych za prawidłową pracę układu kierowniczego (drążki kierownicze, końcówki drążków, łączniki stabilizatora, maglownica). Jak zatem widzimy, zwlekanie z interwencją jest kosztowne i niebezpieczne. A jakie są najczęstsze objawy problemów z geometrią?

  • Przekrzywiona kierownica – jedziemy prosto, a kierownica jest nieznacznie, lub mocno skręcona w jedną stronę, kiedy ją wyprostujemy, to skręcamy,
  • „Ściąganie samochodu na boki” podczas jazdy,
  • Wibracje, odczuwalne na kierownicy,
  • Odczuwalne różnice pomiędzy skręcanie w lewo a skręcaniem w prawo,
  • Gorsza reakcja pojazdu na skręty kierownicą

Geometria 3D

W odróżnieniu od zbieżności, pomiar geometrii 3D pozwala w trójwymiarze zobrazować ustawienie kół we wszystkich płaszczyznach. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych, wysokiej jakości kamer możliwe jest jednoczesne zmierzenie rozstawu osi, kątów w pionie i poziomie, a także rozstawu kół.

Mechanik otrzymuje wyniki badania aż do 32 parametrów, które porównywane są z wartościami katalogowymi. Jeśli stwierdzony jest brak symetrii, otrzymuje on dokładne wytyczne, którą płaszczyznę należy skorygować. Dokonywana jest również analiza, wskazująca dlaczego wyniki są nienormatywne – być może nastąpiło uszkodzenie i niezbędna jest wymiana jakiegoś elementu. Zazwyczaj pomiary wykonywane w tej technologii przebiegają bardzo szybko, co wpływa również na szybsze wykonanie regulacji.

Regularna kontrola stanu geometrii znacznie zwiększy nasze bezpieczeństwo, jak i żywotność poszczególnych elementów, co wyeliminuje potrzebę kosztownych napraw. Zaleca się profilaktycznie raz w roku dokonać takiego przeglądu, co nie jest zbytnim obciążeniem, szczególnie porównując z korzyściami.

 

Najnowsze wpisy

Turbocharged vs Supercharged – czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Silniki z doładowaniem to od wielu lat standard w branży motoryzacyjnej. Jeszcze na długo przed wprowadzeniem wyśrubowanych norm ...

Serwis automatycznej skrzyni biegów – czy jest droższy? Czym się różni serwisowanie takiej skrzyni?

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia kierowcy komfort i wygodę. Samodzielna zmiana biegów dostosowana do obrotów silnika pozwala na uzyskanie ...

Kupno samochodu za granicą – o czym należy pamiętać, co sprawdzić przed zakupem?

Zakup samochodu za granicą wciąż cieszy się wśród Polaków znacznym zainteresowaniem. Wielu decyduje się na ten krok, poszukując ...