Felgi stalowe czy alufelgi na zimę – co wybrać?

Felgi stalowe czy alufelgi na zimę - co wybrać?

Większość kierowców dysponuje jednym kompletem felg i dwoma kompletami opon. Co zrobić, jeśli kierowca ma alufelgi (felgi aluminiowe)? Czy alufelgi na zimę to dobry pomysł? Czy można wykorzystywać alufelgi zimą? Naszym zdaniem – tak.

Aluminiowe felgi na zimę to wcale nie jest zły pomysł. Dlaczego? Bo w ostatnich latach zmieniła się technologia produkcji alufelg, dzięki czemu są one odporne na warunki zimowe. Druga sprawa – kierowca może dodatkowo sam zabezpieczać alufelgi przed możliwymi warunkami zimowymi, aby zwiększyć ich odporność na korozję i inne uszkodzenia. Musi też pamiętać o tym, aby jeździć ostrożnie i nie uszkodzić alufelg mechanicznie. Zimą wiele dziur jest przykrytych przez kałuże.
Trzecia sprawa – współczesne zimy są łagodne. Większa część zimy przypomina dawną jesień. Przez to alufelgi są mniej narażone na uszkodzenia. Czy alufelgi nadają się na zimę? Naszym zdaniem można je bez problemu stosować.

Felgi na zimę – stalowe, czy aluminiowe?

Jak wspomnieliśmy na początku naszego artykułu, większość kierowców (tak wynika z badań) ma jeden komplet felg i dwa komplety opon sezonowych (zimowych i letnich). Widać to zresztą gołym okiem. Kiedy przychodzi czas zmiany opon, warsztaty wulkanizacyjne są obłożone mnóstwem pracy.
Wśród kierowców nadal pokutuje pogląd, że felgi stalowe na zimę to najlepszy wybór.
Są też tacy, którzy mają dwa komplety opon i dwa komplety felg.
Jeden komplet, z felgami stalowymi na zimę. Drugi komplet z alufelgami na wiosnę i lato.

Co warto stosować na zimę – felgi stalowe czy aluminiowe? Zwolennicy felg stalowych zawsze podkreślali ich większą wytrzymałość. Być może pierwsze modele felg aluminiowych były bardziej podatne na uszkodzenia. Podatne na uszkodzenia są też felgi niskiej jakości, bez odpowiednich certyfikatów.

Przeczytaj również: Jak zadbać o felgi aluminiowe?

Czy felgi aluminiowe niszczą się zimą?

Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju są to felgi i czy mają uszkodzenia.
Współczesne, dobre jakościowo felgi (nie najdroższe, tylko mające wszystkie europejskie certyfikaty) wykonane są z bardzo mocnych stopów z przewagą aluminium. Dzięki temu alufelgi są bardzo mocne i wytrzymałością nie odbiegają od felg stalowych.
Oczywiście, jeśli nie zostały uszkodzone i nie były naprawiane w niewłaściwy sposób. Kupno używanych alufelg zawsze jest związane ze sporym ryzykiem.

Stopy, z jakich produkowane są dobre alufelgi, są w odpowiedni sposób zabezpieczane przed korozją. Jak się to robi? Podobnie, jak w przypadku nadwozia auta. Najpierw stosuje się zabezpieczenie antykorozyjne. Potem lakier podkładowy. Na niego nakłada się lakier z kolorem i lakier bezbarwny. Taka ilość warstw chroni felgi przed korozją i osadzaniem się na nich zabrudzeń.

Felgi aluminiowe zimą – na co uważać?

Nawet najlepsze felgi aluminiowe w zimie można uszkodzić, jeśli jeździ się z bardzo dużą prędkością. Jak wspomnieliśmy wcześniej, w trakcie zimy duże dziury w drodze są zamaskowane przez wodę, śnieg, czarny lód. Wjechanie z dużą prędkością w taką dziurę może skończyć się nie tylko uszkodzeniem felg aluminiowych, ale również uszkodzeniem zawieszenia samochodu. Alufelgi w zimie muszą być chronione przed takimi zdarzeniami.

Bardzo ważne jest właściwe ciśnienie w oponach. Alufelgi są bardzo często stosowane z oponami niskoprofilowymi (o niskich ściankach bocznych). Niewielki ubytek powietrza z takich opon sprawia, że alufelga może pociąć oponę, a potem sama ulec uszkodzeniu, którego nie będzie można usunąć.

Warto stosować opony z rantem ochronnym, które będą chronić boczne ścianki alufelg przed niepotrzebnymi uszkodzeniami (dokładnie otarciami).

W przypadku uszkodzeń alufelg, trzeba je jak najszybciej usuwać, aby nie ułatwiać działania korozji. Warto stosować specjalne masy do naprawy ubytków, lakiery naprawcze itd. Oczywiście, najlepiej oddać felgi do naprawy specjalistom.
Warto także zadbać odpowiednio o miejsce parkingowe. Należy regularnie usuwać śnieg i błoto, aby nie ułatwiać działania korozji.

Same alufelgi warto również odpowiednio zabezpieczyć. W jaki sposób? Co pewien czas warto je umyć. Najlepszy efekt daje jednak zabezpieczenie alufelg przy pomocy wosku, albo powłoki ceramicznej. To zdecydowanie wzmocni odporność alufelg na zimowe warunki atmosferyczne.

Przeczytaj również: Zrób to sam, czyli odmieniamy nasze felgi

Felgi stalowe czy aluminiowe na zimę?

Podsumowując: można bez problemu w trakcie zimnych miesięcy wykorzystywać alufelgi. Zima im nie zaszkodzi, jeśli oczywiście kierowca zakłada na koła alufelgi z certyfikatami, bez uszkodzeń, albo naprawione (bez ubytków, głębokich zadrapań, ułatwiających przedostawanie się wody, błota, brudu i soli drogowej).

Jakie felgi na zimę stalowe czy aluminiowe? Można stosować albo jedne albo drugie.
Zależnie od tego, jakimi kierowca dysponuje. Według nas można bez problemu wykorzystywać jeden komplet felg aluminiowych przez cały rok.
To oczywiste, że dalej można znaleźć osoby, które odradzają takie rozwiązanie, jak alufelgi na zimę. Opinie takich osób opierają się jednak albo o negatywne doświadczenia ze starymi typami felg, felgami bez certyfikatów, albo są po prostu wyssane z palca.

Zamontuj u nas nowe alufelgi! Napraw u nas opony – w Krakowie!

Jeśli już odpowiesz sobie na pytanie – felgi na zimę stalowe czy aluminiowe? – odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie. W profesjonalny sposób zamontujemy Twoje nowe felgi i opony na koła Twojego auta. Przyjedź do nas na sezonową wymianę opon. Zapraszamy do warsztatu IRMAR w Krakowie!

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...