Dolewanie oleju silnikowego – jak dobrać odpowiedni?

56881229_6145833367824_1458384599515136000_n

Regularna wymiana oleju silnikowego w samochodzie to bardzo ważna kwestia. Każdy producent w instrukcji obsługi danego auta powinien umieścić informację o najbardziej optymalnej częstotliwości tego zabiegu. Dzięki odpowiedniemu olejowi silnik jest skutecznie chroniony, a to z kolei wydłuża jego bezawaryjne funkcjonowanie. Jednak nie należy sięgać po pierwszy olej, który dostrzeże się na stacji benzynowej. Na co zwrócić uwagę, gdy kupuje się olej samochodowy?

 

Klasa lepkości olejów silnikowych (SAE)

Przy każdym oleju samochodowym znajduje się informacja o jego klasie lepkości. Lepkość określa, jaki jest przepływ oleju przy danej temperaturze. Wyższa lepkość oznacza zatem, że ciecz będzie płynąć wolniej, a więc jest gęstsza. Obecnie w olejach lepkość ustala się według norm Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych (SAE). Kiedyś produkowano oddzielnie oleje zimowe i letnie, dziś przede wszystkim używa się olejów wielosezonowych. Przy tych produktach zapis klasy lepkości to np. 5W30. Co dokładnie mówi ta notacja?

 

Pierwsza liczba to płynność oleju w niskich temperaturach (klasa zimowa). Im jest niższa, tym lepiej – olej pozwoli na efektywną pracę silnika nawet przy wyjątkowo niesprzyjających warunkach temperaturowych. Olej oznaczony jako 5W30 umożliwi uruchomienie silnika przy -30 stopniach Celsjusza. Natomiast druga liczba to płynność oleju w temperatura wysokich (klasa letnia). Im większa, tym olej jest gęstszy. Teoretycznie rzadszy olej jest bardziej energooszczędny, ale nie sprawdzi się w każdym wypadku, np. samochody sportowe wymagają olejów o wyższej lepkości. Informację o tym, jaka lepkość oleju będzie najlepsza dla konkretnego samochodu, należy szukać w dokumentacji auta.

 

Oleje silnikowe i klasyfikacja jakościowa (API, ACEA)

Obecnie w przypadku olejów silnikowych można spotkać się z dwoma rodzajami oznaczeń specyfikacji jakościowych. Jest to albo API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz nowsza specyfikacja ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Przy klasyfikacji API używa się oznaczeń literowych – pierwsza litera w symbolu określa rodzaj silnika (np. S to silnik benzynowy), druga jakość oleju (im dalsza litera alfabetu, tym lepszy olej). Jednak częściej korzysta się dziś ze specyfikacji ACEA, dość rozbudowanej.

 

Najważniejsze jednak, aby mieć świadomość, że w tej klasyfikacji dzieli się oleje na: benzynowe (A), do lekkich silników Diesla (B), do silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niewielkiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (C) oraz do mocno obciążonych silników Diesla (E). W oznaczeniach ACEA pojawiają się też cyfry – im wyższe, tym dany olej jest jakościowo lepszy.

 

Najnowsze wpisy

Turbocharged vs Supercharged – czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Silniki z doładowaniem to od wielu lat standard w branży motoryzacyjnej. Jeszcze na długo przed wprowadzeniem wyśrubowanych norm ...

Serwis automatycznej skrzyni biegów – czy jest droższy? Czym się różni serwisowanie takiej skrzyni?

Automatyczna skrzynia biegów zapewnia kierowcy komfort i wygodę. Samodzielna zmiana biegów dostosowana do obrotów silnika pozwala na uzyskanie ...

Kupno samochodu za granicą – o czym należy pamiętać, co sprawdzić przed zakupem?

Zakup samochodu za granicą wciąż cieszy się wśród Polaków znacznym zainteresowaniem. Wielu decyduje się na ten krok, poszukując ...