Dolewanie oleju silnikowego – jak dobrać odpowiedni?

56881229_6145833367824_1458384599515136000_n

Regularna wymiana oleju silnikowego w samochodzie to bardzo ważna kwestia. Każdy producent w instrukcji obsługi danego auta powinien umieścić informację o najbardziej optymalnej częstotliwości tego zabiegu. Dzięki odpowiedniemu olejowi silnik jest skutecznie chroniony, a to z kolei wydłuża jego bezawaryjne funkcjonowanie. Jednak nie należy sięgać po pierwszy olej, który dostrzeże się na stacji benzynowej. Na co zwrócić uwagę, gdy kupuje się olej samochodowy?

 

Klasa lepkości olejów silnikowych (SAE)

Przy każdym oleju samochodowym znajduje się informacja o jego klasie lepkości. Lepkość określa, jaki jest przepływ oleju przy danej temperaturze. Wyższa lepkość oznacza zatem, że ciecz będzie płynąć wolniej, a więc jest gęstsza. Obecnie w olejach lepkość ustala się według norm Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych (SAE). Kiedyś produkowano oddzielnie oleje zimowe i letnie, dziś przede wszystkim używa się olejów wielosezonowych. Przy tych produktach zapis klasy lepkości to np. 5W30. Co dokładnie mówi ta notacja?

 

Pierwsza liczba to płynność oleju w niskich temperaturach (klasa zimowa). Im jest niższa, tym lepiej – olej pozwoli na efektywną pracę silnika nawet przy wyjątkowo niesprzyjających warunkach temperaturowych. Olej oznaczony jako 5W30 umożliwi uruchomienie silnika przy -30 stopniach Celsjusza. Natomiast druga liczba to płynność oleju w temperatura wysokich (klasa letnia). Im większa, tym olej jest gęstszy. Teoretycznie rzadszy olej jest bardziej energooszczędny, ale nie sprawdzi się w każdym wypadku, np. samochody sportowe wymagają olejów o wyższej lepkości. Informację o tym, jaka lepkość oleju będzie najlepsza dla konkretnego samochodu, należy szukać w dokumentacji auta.

 

Oleje silnikowe i klasyfikacja jakościowa (API, ACEA)

Obecnie w przypadku olejów silnikowych można spotkać się z dwoma rodzajami oznaczeń specyfikacji jakościowych. Jest to albo API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz nowsza specyfikacja ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Przy klasyfikacji API używa się oznaczeń literowych – pierwsza litera w symbolu określa rodzaj silnika (np. S to silnik benzynowy), druga jakość oleju (im dalsza litera alfabetu, tym lepszy olej). Jednak częściej korzysta się dziś ze specyfikacji ACEA, dość rozbudowanej.

 

Najważniejsze jednak, aby mieć świadomość, że w tej klasyfikacji dzieli się oleje na: benzynowe (A), do lekkich silników Diesla (B), do silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niewielkiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (C) oraz do mocno obciążonych silników Diesla (E). W oznaczeniach ACEA pojawiają się też cyfry – im wyższe, tym dany olej jest jakościowo lepszy.

 

Najnowsze wpisy

Polerowanie trzy-etapowe lamp samochodowych – jak sprawić, aby Twoje reflektory wyglądały jak nowe.

W czasie użytkowania samochodu, jego części naturalnie się zużywają. Przez to auto traci atrakcyjny wygląd. Ważnym i widocznym ...

Sposoby na zmniejszenie zużycia paliwa

Dziś auto posiada praktycznie każda rodzina. Czasem nawet więcej niż jedno. Samochód daje ogromny komfort przy przemieszczaniu się, ...

Sprawdzanie samochodu przed zakupem – dlaczego warto je wykonać w serwisie, a nie samodzielnie

Zakup używanego samochodu powinien być wsparty rzetelnym sprawdzeniem jego stanu technicznego oraz historii użytkowania. Wielu kupujących decyduje się ...