Dlaczego trzeba wymieniać pasek rozrządu?

Pasek rozrządu to niepozorny kawałek gumy, który jednak ma ogromne znaczenie dla naszego samochodu. Odpowiada za przekazywanie napędu od kół pasowych napędowego wału na wałki rozrządu. Te z kolei mają za zadanie poruszać popychaczami i zaworami. Zerwanie paska może mieć opłakane skutki. Zderzające się zawory i tłoki gdy się ze sobą zderzą mogą narobić w silniku tyle zamieszania, że remont może być nieopłacalny.
Co ważne wymiana pasku rozrządu to nie jest droga inwestycja. Jeśli uwzględnimy oprócz wymiany paska także rolki prowadzące i napinacza, pompy wody to z reguły wymiana nie przekracza kosztu rzędu kilkuset złotych (oczywiście są sytuacje i modele, gdzie wymiana kosztuje ponad 1000 zł). Dlatego na tym elemencie nie warto oszczędzać, a wymiany odkładać w czasie. Pasek należy wymienić jeżeli nabędziemy używany samochód, nie ufając zbytnio poprzedniemu właścicielowi, że niedawno „robił rozrząd”.

Warto zajrzeć do rozrządu, gdy wykonujemy okresowy przegląd w warsztacie samochodowym. Profesjonalny mechanik będzie w stanie dostrzec nadmierne zużycie paska, uszkodzone ząbki czy brud po oleju (tworzywo, z  którego pasek jest wykonany traci trwałość pod jego wpływem, czyszczenie nic nie pomoże). Oczywiście nie mamy pewności, że dobrze z kolei wyglądający pasek nie zerwie nam się kolejnego dnia.

Z uwagi na rolę paska rozrządu zalecamy jego wymianę wyłącznie w sprawdzonym warsztacie samochodowym. Nie polecamy także nabywania paska na własną rękę. Bywa, że w jednym modelu auta montowano kilka rodzajów pasków, których nie odróżnimy. Inna sprawa, że gdy pasek zaraz po wymianie się zerwie, zakład może nas obwinić o złą jakość dostarczonego elementu.

Jak się do roli i żywotności paska ma „podkręcanie” mocy silnika? Generalnie nie ma to większego wpływu, o ile oczywiście oczywiście operacja została przeprowadzona w sposób prawidłowy. Jeżeli tuning jest przeprowadzony profesjonalnie to oznacza on nic innego, jak zniwelowaniem niedoróbek producenta samochodu. Pamiętajmy jednak, żeby w żadnym wypadku nie „podkręcać” samochodu na gwarancji – często w takich przypadkach możemy zapomnieć

Jak często wymieniać pasek? Generalnie w starszych autach zaleca się wymianę co 60-90 tys. przejechanych kilometrów, w nowszych co 120-150 tys. Jeżeli nie jeździmy zbyt daleko nie zwalnia nas to z obowiązku wymiany – ze względu na starzenie się gumy powinniśmy pasek wymieniać około co 5 lat.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...