Dlaczego i kiedy warto wymieniać opony?

Wymiana opon w samochodzie na nowe – rzecz mogłoby się wydawać niezwykle prosta, często przysparza kierowcom sporych problemów. Nie chodzi tu oczywiście o sam moment wymiany, lecz o kwestię związaną z tym, kiedy to zrobić. Opony są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu i w naszym interesie powinno być, aby służyły nam dobrze przez ładnych parę lat. W końcu jednak nadchodzi chwila, gdy zużycia są na tyle wyraźne, że musimy zainwestować w nowy komplet ogumienia. O tym, kiedy należy dokonać wymiany decyduje kilka czynników. Samo zużycie opon – choć odgrywa tutaj decydującą rolę – jest tylko jednym z nich.

Polskie prawo dopuszcza użytkowanie opon o głębokości bieżnika powyżej 1,6 milimetra (standardowo w nowym komplecie bieżnik ma ok 8 mm). Powinniśmy jednak pomyśleć o wymianie już wtedy, gdy głębokość zmniejszy się do 2-3 mm w przypadku opon letnich, a 4mm w przypadku zimowych. Zbyt płytki bieżnik zakłóca komfort prowadzenia samochodu poprzez wydłużenie czasu hamowania. W miarę zużycia opon nasza jazda powinna być zatem coraz bardziej ostrożna i zachowawcza. Na szczęście większość opon posiada wskaźnik zużycia, lub też sygnaturę TWI (Tread Wear Index), dzięki którym będziemy mogli kontrolować jego stan. Jeśli jednak takiego wskaźnika nie ma, możemy sami zmierzyć głębokość bieżnika, używając np. suwmiarki, długopisu i… zapałki (po włożeniu zapałki w oponę zaznaczyć na niej głębokość długopisem, po czym zmierzyć zaznaczoną część). Zaleca się, by sprawdzać stan bieżnika co miesiąc. W tym celu możemy również skorzystać  z pomocy profesjonalnych warsztatów samochodowych.

Innym czynnikiem, decydującym o stanie ogumienia w naszych pojazdach, jest wiek opon. W zasadzie, kiedy mija dziesięć lat od ich produkcji, musimy bezzwłocznie zakupić ich nowy komplet – i to nawet wtedy, gdy wizualnie prezentują się jeszcze dobrze. Chodzi tutaj o zwykłe starzenie się gumy – z wiekiem robi się coraz twardsza i zmniejsza się jej przyczepność, co jest niebezpieczne, zwłaszcza przy padającym deszczu. O ewentualnej wymianie ogumienia powinniśmy pomyśleć także wtedy, kiedy zaobserwujemy na oponach wszelkiego rodzaju zniekształcenia, rozwarstwienia i nieregularności. Tego typu defekty tylko narażają nas na niebezpieczne incydenty, dlatego w przypadku zauważenia któregoś z nich, należy jak najszybciej udać się do wulkanizatora, aby mógł ocenić faktyczny stan opony.

Większość kierowców przy wymianie ogumienia decyduje się zaoszczędzić trochę pieniędzy i zamiast kupować całkiem nowe opony, oddaje stary komplet do wulkanizacji (tzw. opony bieżnikowane). Jest to stosunkowo tańsza metoda, jednak przy niepoprawnie wykonanym „zabiegu”, podczas szybkiej jazdy, gdy gumy się nagrzeją, może np. odpaść bieżnik. Oddając opony do wulkanizatora, powinniśmy wybrać jak najlepszy, renomowany serwis. Dzięki temu ryzyko zagrożenia spadnie do minimum, a dzięki dobrze przeprowadzonej wulkanizacji nasze opony niemal nie będą się różniły od nowych. Przy oddawaniu zużytych opon do wulkanizacji musimy pamiętać o tym, że w trakcie takiego „zabiegu” wymieniany jest jedynie bieżnik, dlatego też, jeśli ścianki opony są zbytnio wyeksploatowane, jedynym wyjściem jest zakup nowej.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...