Dbaj o swoje hamulce!

Hamulce to kluczowy element bezpiecznej jazdy samochodem. Bez sprawnych hamulców nie ma mowy, żeby poruszać się po mieście, o dalszych wyprawach nie wspominając. Z tego względu nieodzowna jest regularna kontrola stanu tarcz, przewodów, klocków oraz płynów układu hamulcowego.

Układ hamulcowy jest dokładnie sprawdzany podczas okresowego przeglądu samochodu. Jego stan kontrolujemy zwykle przed zmianą sezonu, na letni bądź zimowy.

Podstawowym elementem odpowiedzialnym za hamowanie są klocki hamulcowe. Hałas dochodzący z kół może świadczyć o ich zużyciu. W wielu autach montowane są jedynie z przodu, ze względu na to, że w tylnej osi występują hamulce bębnowe. Jednak auta wyposażone w mocny silnik mają tarcze hamulcowe we wszystkich kołach. Stan klocków możemy sprawdzić sami. Po zdjęciu kół otworami kontrolnymi w zaciskach hamulcowych sprawdzamy grubość okładzin klocków. Jeżeli rowek znajdujący się w okładzinach przestaje być zauważalny oznacza to, że klocki trzeba wymienić. Trzeba pamiętać, że najtańsze elementy to niekoniecznie dobra inwestycja. Np. niektóre źle znoszą wpływ czynników mechanicznych i termicznych. Przy okazji wymiany klocków warto wyczyścić i nasmarować prowadnice zacisków hamulcowych.

Gdy wymieniamy klocki trzeba przy okazji sprawdzić także tarcze hamulcowe. Wymienić  je należy jeżeli mają wiele głębokich rowków, a ich grubość jest mniejsza niż ta wskazana przez producenta. Sygnałem alarmowym powinien być także ich zmieniony kolor. Jeżeli w tarczach występuje zbyt duże bicie poosiowe to także powinny zostać wymienione.

Bębny hamulcowe to zwykle trwalszy element niż tarcze. Kontrolując je trzeba zwrócić uwagę, czy cylindry odpowiedzialne za rozpieranie szczęk są nieszczelne. Jeżeli tak, to trzeba je wymienić. Przy okazji sprawdźmy także odpowietrzenie układu hamulcowego oraz płyn hamulcowy. Nie powinniśmy także lekceważyć hamulca ręcznego, który zwykle przydaje się w najmniej spodziewanych okolicznościach. W tym elemencie warto regularnie sprawdzać stan linki.

 

 

 

Najnowsze wpisy

Metody spawania aluminium – jakie techniki są wykorzystywane?

Spawanie aluminium to czynność bardzo często stosowana w przemyśle samochodowym. Nie należy ono do najtrudniejszych, jednak mogą je ...
Czytaj więcej

Woskowanie samochodu – wykonywać samodzielnie czy na profesjonalnej myjni? Różnice.

Lakier na każdym samochodzie z dnia na dzień staje się coraz starszy. Przeciętna żywotność samochodów wskazywana przez producentów ...
Czytaj więcej

„Niewidzialna wycieraczka” – czym jest? Czy warto ją nałożyć podczas wizyty w myjni?

Uporczywy deszcz na drodze nie jest mile widziany. Utrudnia widoczność, przez co należy używać wycieraczek, te jednak zużywają ...
Czytaj więcej