Czy klocki nadają się do wymiany?

0001YIQ1WY2DQN02-C116-F4

Nie od dziś wiadomo, że w jeździe samochodem najważniejsze jest bezpieczeństwo. Poza warunkami zewnętrznymi, stanem dróg, pogodą, naszym doświadczeniem i umiejętnościami najważniejszy jest stan techniczny samochodu. Układ hamulcowy to podstawowe ogniwo bezpiecznego poruszania się autem. Głównym jego trybikiem są klocki hamulcowe. Dziś sprawdzimy, jakie są typowe objawy zużycia tych niewinnie nazwanych i wyglądających elementów pojazdu.

Sprawne hamulce to podstawa gwarancji bezpieczeństwa prowadzenia auta. Ich żywotność jest zróżnicowana, w zależności od stylu jazdy, przejeżdżanych kilometrów i modelu oraz metryki samochodu. Tym bardziej potrzebna jest regularna kontrola i natychmiastowe reagowanie na wszelkie zużycia.

Nie da się niestety określić jak długo będą nam służyły dane klocki hamulcowe. Są sytuacje, że nawet po kilku tysiącach przejechanych kilometrów te elementy mogą być zużyte. Kilkanaście tysięcy to jednak stan, gdzie kontrola jest konieczna. Są pewne zwiastuny, że z naszymi klockami coś jest nie tak. Sygnały zużycia możemy też otrzymać od mechanika samochodowego, który zauważy usterkę podczas naprawy jakiegoś innego układu w pojeździe. Sprawdzony warsztat jest w stanie mniej więcej określić, ile na owych klockach jeszcze pojeździmy. Pamiętajmy, że to tylko szacunkowe prognozy, dlatego wymianę lepiej zrobić wcześniej, niż później.

Podstawową informacją, że klocki hamulcowe się zużyły, może być wydłużona droga hamowania. Wtedy nie ma na co czekać i należy umówić się na wizytę w warsztacie. Zmniejszenie agresywności jazdy na niewiele się zda. Bo jak zahamujemy np. na czerwonym świetle? Innym objawem jest spadające tempo przyspieszenia. Związane to może być z tym, że klocki cały czas są zaciśnięte. Taki obrót rzeczy znacznie zmniejsza zarówno bezpieczeństwo jazdy, jak i żywotność klocków. I przyspiesza odwiedziny u mechanika…

Zwiastuny szwankowania klocków mogą być też dźwiękowe. Wszelkiego rodzaju piski, odgłosy tarcia podczas jazdy, skręcania, czy hamowania to także ostrzeżenie, które dotyczyć może „kończących się” klocków hamulcowych.

Pamiętajmy, że układ hamulcowy, podobnie, jak każdy inny w samochodzie, to system naczyń połączonych. Awaria jednego elementu ma wpływ na kolejny. Jeżeli nie wymienimy w porę klocków, to wkrótce mogą zacząć psuć się takie elementy, jak szczęki, czy tarcze hamulcowe. A wtedy koszty naprawy rosną geometrycznie…

 

 

 

 

 

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...