Coroczny przegląd krok po kroku

Data wydawała się bardzo odległa. Ale niestety, ten dzień zbliża się nieubłaganie. „A może już minął?!” zastanawiamy się, gdy patrol policji poprosi nas o dokumenty. Przegląd techniczny to coroczny obowiązek polskich kierowców. Na czym polega? Co należy przygotować?

Cykliczny przegląd na stacji diagnostycznej to nie tylko widzi mi się twórców kodeksu drogowego i prawa. To przede wszystkim dbałość o bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego nie powinniśmy go traktować jako zło konieczne. Zwłaszcza, że często poruszamy się samochodem nie zdając sobie sprawy z usterek.

Co sprawdza dociekliwy pracownik stacji diagnostycznej? Na początek oświetlenie samochodu. Musi być całkowicie sprawne. Poza tym kontrolowane jest prawidłowe ustawienie świateł.

Pod ocenę idzie też ogumienie. Sprawdzane są wskaźniki, które mówią o poziomie zużycia opon. Przypomnijmy, że minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Sprawdzany jest także stan karoserii oraz szyb.

Hamulce w samochodzie są podczas przeglądu sprawdzane na stanowisku rolkowym. Aby auto zostało dopuszczone do jazdy to wskaźnik skuteczności hamowania musi być na poziomie 50% (hamulca postojowego 25%). Różnica pomiędzy osiami nie może wynosić powyżej 30%.

Przegląd to także okazja sprawdzenia stanu amortyzatorów. Skuteczność tłumienia powinna przekraczać 40% (w tym przypadku różnica skuteczności nie może przekraczać 15%).

Tzw. „szarpaki” pozwalają sprawdzić luzy w elementach układu kierowniczego bądź zawieszenia. Sprawdzający ogląda też amortyzatory i układ hamulcowy. Podczas  przeglądu  badana jest też emisja spalin.

Jeżeli posiadamy samochód z instalacją LPG trzeba ze sobą zabrać dokument legalizacyjny.

Jeżeli usterki zagrażają bezpieczeństwu diagnosta zatrzymuje dowód, który wysyłany jest do wydziału komunikacji. Takie auto nie może jeździć po drodze. Dopiero po usunięciu usterek odbiera dokument z urzędu.

Jeżeli usterki nie zagrażają bezpieczeństwu to autem można jeździć, ale diagnosta dodaje adnotację o konieczności usunięcia usterek w ciągu 14 dni. Po usunięciu ponownie pojawia się u diagnosty.

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...