Coroczny przegląd krok po kroku

Data wydawała się bardzo odległa. Ale niestety, ten dzień zbliża się nieubłaganie. „A może już minął?!” zastanawiamy się, gdy patrol policji poprosi nas o dokumenty. Przegląd techniczny to coroczny obowiązek polskich kierowców. Na czym polega? Co należy przygotować?

Cykliczny przegląd na stacji diagnostycznej to nie tylko widzi mi się twórców kodeksu drogowego i prawa. To przede wszystkim dbałość o bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego nie powinniśmy go traktować jako zło konieczne. Zwłaszcza, że często poruszamy się samochodem nie zdając sobie sprawy z usterek.

Co sprawdza dociekliwy pracownik stacji diagnostycznej? Na początek oświetlenie samochodu. Musi być całkowicie sprawne. Poza tym kontrolowane jest prawidłowe ustawienie świateł.

Pod ocenę idzie też ogumienie. Sprawdzane są wskaźniki, które mówią o poziomie zużycia opon. Przypomnijmy, że minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Sprawdzany jest także stan karoserii oraz szyb.

Hamulce w samochodzie są podczas przeglądu sprawdzane na stanowisku rolkowym. Aby auto zostało dopuszczone do jazdy to wskaźnik skuteczności hamowania musi być na poziomie 50% (hamulca postojowego 25%). Różnica pomiędzy osiami nie może wynosić powyżej 30%.

Przegląd to także okazja sprawdzenia stanu amortyzatorów. Skuteczność tłumienia powinna przekraczać 40% (w tym przypadku różnica skuteczności nie może przekraczać 15%).

Tzw. „szarpaki” pozwalają sprawdzić luzy w elementach układu kierowniczego bądź zawieszenia. Sprawdzający ogląda też amortyzatory i układ hamulcowy. Podczas  przeglądu  badana jest też emisja spalin.

Jeżeli posiadamy samochód z instalacją LPG trzeba ze sobą zabrać dokument legalizacyjny.

Jeżeli usterki zagrażają bezpieczeństwu diagnosta zatrzymuje dowód, który wysyłany jest do wydziału komunikacji. Takie auto nie może jeździć po drodze. Dopiero po usunięciu usterek odbiera dokument z urzędu.

Jeżeli usterki nie zagrażają bezpieczeństwu to autem można jeździć, ale diagnosta dodaje adnotację o konieczności usunięcia usterek w ciągu 14 dni. Po usunięciu ponownie pojawia się u diagnosty.

 

Najnowsze wpisy

Metody spawania aluminium – jakie techniki są wykorzystywane?

Spawanie aluminium to czynność bardzo często stosowana w przemyśle samochodowym. Nie należy ono do najtrudniejszych, jednak mogą je ...
Czytaj więcej

Woskowanie samochodu – wykonywać samodzielnie czy na profesjonalnej myjni? Różnice.

Lakier na każdym samochodzie z dnia na dzień staje się coraz starszy. Przeciętna żywotność samochodów wskazywana przez producentów ...
Czytaj więcej

„Niewidzialna wycieraczka” – czym jest? Czy warto ją nałożyć podczas wizyty w myjni?

Uporczywy deszcz na drodze nie jest mile widziany. Utrudnia widoczność, przez co należy używać wycieraczek, te jednak zużywają ...
Czytaj więcej