Ciśnienie na komfort i bezpieczeństwo

Jazda na nie dopompowanych bądź zbyt mocno nabitych oponach to błąd. Ciśnienie w kołach ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy, żywotność opony i zużycie paliwa. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że z czasem opona traci powietrze, nawet jeżeli nie jest to widoczne w formie „flaka” i o konsekwencjach nieprawidłowego ciśnienia. Według statystyk kilka procent wypadków jest spowodowanych nieprawidłowym ciśnieniem czy rozerwaniem gumy. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że opona może skrócić swoją żywotność nawet o kilkadziesiąt procent.

Niskie ciśnienie w oponie sprawia, że kierowca ma utrudnioną kontrolę nad samochodem. Wpływa m.in. na przyczepność samochodu oraz drogę hamowania. Gdy mamy do czynienia z oponą, która jest niedopompowana, ciężar auta jest przeniesiony na zewnętrzną stronę bieżnika. Zostaje zwiększony nacisk na ściany boczne opony a to powoduje szkodliwe nagrzewanie. Poza tym opona nie napompowana odpowiednio powoduje, że nacisk opony na jezdnię jest nierównomierny. Oznacza to, że powierzchnia bieżnika przylegająca do drogi jest nierównomierna, a to finalnie powoduje mniejszą przyczepność. Szczególnie groźny jest brak przyczepności na zakrętach – może to prowadzić do utraty kontroli nad autem. Poza tym równie niebezpieczna może być znacznie wydłużona droga hamowania.

 

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...