Samochody z aluminium – lżejsze, ale droższe w naprawie?

felga_aluminiowa.1200

W ciągu ostatnich kilkunastu lat producenci zaczęli stosować nieco inne materiały do produkcji aut. Do produkcji karoserii stosuje się coraz więcej tworzyw sztucznych (powstają z nich zderzaki, maski i tylne klapy) a także coraz więcej elementów z aluminium. Teoretycznie, aluminiowe części karoserii i zawieszenia trafiały na linie produkcyjne aut klasy premium. Ale obecnie coraz częściej można je spotkać w tańszych samochodach. A poza tym, nasi rodacy chętnie kupują używane auta premium. Dlaczego produkuje się samochody o aluminiowej karoserii? Jak naprawia się samochody z aluminium?

Zastosowanie aluminium w samochodach stale rośnie

Im mniejsza waga samochodu, tym mniejsze zużycie paliwa. To prosta zasada.  Tymczasem współczesne samochody są coraz bardziej dociążane. Ile waży karoseria samochodu?
Średnio od 400 do 600 kilogramów, w zależności od wielkości samochodu i zastosowanych technologii. Cały samochód może ważyć tonę lub więcej, jeśli doliczymy podwozie, zawieszenie, silnik, skrzynię biegów i całe pozostałe wyposażenie.  Dlaczego auta są stale dociążane? Wystarczy spojrzeć na ilość systemów elektronicznych (dotyczących multimediów, bezpieczeństwa i komfortu), która stale rośnie, zwiększając wagę pojazdów. Do tego dochodzą systemy oczyszczania spalin, np. filtr cząstek stałych i układ SCR.  Nic zatem dziwnego, że aluminium w motoryzacji ma coraz szersze zainteresowanie. Dlaczego? Bo jest lekkie, bardziej wytrzymałe niż stal i dzięki niemu można nieco „odchudzić” nadwozie, silnik i układ jezdny.  Karoseria aluminiowa to rozwiązanie, które najczęściej spotkamy w samochodach wyższych klas (np. Land Rover), ale nie jest to regułą. W wielu autach możemy znaleźć rozwiązania mieszane, w skład których będą wchodzić aluminium, stal i tworzywa.

Przeczytaj również: Spawanie aluminium – MIG czy TIG?

Auta z aluminium – jakie części są produkowane z tego materiału?

  1. Karoseria z aluminium – najczęściej tylko jej część i poszczególne elementy, a nie cała karoseria. Aluminiowe samochody to najczęściej pojazdy oparte o standardową, stalową płytę podłogową.
  2. Alufelgi – to chyba znają wszyscy. Są lżejsze od felg stalowych, przez co generują mniejsze opory toczenia.
  3. Aluminiowe głowice silników spalinowych – benzynowych i diesla. W tym przypadku można sporo zaoszczędzić – nawet kilkanaście kilogramów. Aluminiowe głowice silników stosowano także w autach niższych klas.
  4. Aluminiowe bloki silników. Zastosowanie aluminiowego bloku dawało jeszcze większe oszczędności w wadze. Stosowanie aluminiowych bloków silników nie było ograniczone do aut wyższych klas. Stosowano je np. w popularnych modelach Ford, Citroen, Peugeot, a także w autach Alfa Romeo i BMW.
  5. Części zawieszenia, np. wahacze. Pozwalały także na „odchudzenie” wagi auta.

Samochody aluminiowe – z czego się je produkuje?

Aluminiowa karoseria nie powstaje z czystego aluminium. Tak samo jak z czystego aluminium nie powstają felgi aluminiowe. Czyste aluminium jest miękkie i nie ma wytrzymałości. Aluminium w samochodzie to stop, produkowany z glinu, krzemu, magnezu, miedzi i innych pierwiastków. Powstały stop jest dalej lżejszy od stali, ale cechuje się dużą twardością i sztywnością.
Do tego produkując auta z aluminiową karoserią , producenci aut łączą elementy konstrukcyjne (profile i kształtowniki) ze specjalnymi klejami dwuskładnikowymi oraz piankami. Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć dużą wytrzymałość całej konstrukcji, bez zwiększania jej wagi.

Jakie samochody są z aluminium?

Jeśli chcemy znaleźć auto z aluminium, w którym jak najwięcej elementów wykonano z tego stopu, nie musimy zwracać się tylko w stronę motorsportu.  Są też samochody z aluminiowym nadwoziem, przeznaczone dla typowego odbiorcy.  Jak wspomnieliśmy wcześniej, samochody z aluminiową karoserią to przede wszystkim auta klas premium z nadwoziami samonośnymi. Można tu zaliczyć auta takich marek jak BMW serii 5 F10, Mercedes Benz E Klasa W212. W ich przypadku nadwozie zawiera niektóre elementy, wykonane z aluminium, jak dach.  W pojazdach luksusowych Audi (A8 D4) i Jaguar XE ponad 75 procent nadwozia zostało wykonane ze stopu aluminium.  Wśród aluminiowych aut znajdziemy także modele terenowe (Land Rover Defender) i pickupy (FORD F150), które są zbudowane na bazie stalowej ramy, ale poszycie karoserii powstało ze stopów aluminium.

Naprawa karoserii aluminiowych – tylko w odpowiednio wyposażonych warsztatach

Naprawa aluminiowej karoserii to zadanie dla warsztatu, posiadającego odpowiednią wiedzę i wyposażenie. Podobnie, jak czyszczenie aluminium w samochodzie, który został zaatakowany przez korozję. Stop aluminium także podlega korozji elektrochemicznej, a jego wielkim wrogiem jest sól drogowa. W przypadku napraw powypadkowych, nie można stosować takich technik, jak w przypadku napraw karoserii stalowych. Aluminium nie ma pamięci kształtu (jak stal, w której można prostować wgniecenia) i ulega rozrywaniu. Naprawa uszkodzonych elementów poszycia z aluminium wymaga odpowiednich technik. Jeszcze większym wyzwaniem jest naprawa struktury nadwozia z aluminium, uszkodzonej po wypadku. Jak wspomnieliśmy wcześniej, do produkcji aut stosuje się cały szereg materiałów, od stopów aluminium, po tworzywa, pianki i kleje. Warsztat musi dokonać dokładnej analizy uszkodzenia, biorąc pod uwagę techniki, zastosowane na pierwszym montażu (spawanie, nitowanie, klejenie, nitowanie i klejenie, usztywnianie pianką itd.).  Do napraw aluminium, także pokorozyjnych, nie można stosować takich samych narzędzi, jak do napraw stalowych. Dlaczego? Styczność aluminium z drobinkami stali będzie powodować korozję. Spawanie aluminium można wykonywać przy użyciu specjalistycznych metod.

Spawanie aluminium i naprawa aluminiowych aut – w IRMAR w Krakowie

Profesjonalny warsztat samochodowy IRMAR w Krakowie to miejsce, gdzie możemy dokonać napraw karoserii (np. po korozji) i napraw powypadkowych oraz pokolizyjnych.
Dysponujemy profesjonalnym sprzętem do spawania aluminium metodą TIG (spawanie w osłonie gazów szlachetnych z pomocą nietopliwej elektrody z wolframu). Jesteśmy w stanie także naprawić felgi aluminiowe (jeśli kwalifikują się do spawania). Wiemy także, czym wyczyścić aluminium w samochodzie, a także czym zabezpieczyć aluminium przez korozją.
Zapraszamy!

Spawanie aluminium w Krakowie – zapraszamy do IRMAR!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...