Aluminium w budowie samochodów

felga_aluminiowa.1200

Nadwaga to problem nie tylko ludzi, zwykle w okresie poświątecznym. Z nadmiarem kilogramów mierzą się także producenci samochodów. Dlatego w produkcji aut coraz popularniejsze jest wykorzystywanie aluminium. Dzięki wykorzystaniu go w budowie felg, głowic i bloków, a czasem nawet części zawieszenia można oszczędzić sporo kilogramów w wadze nadwozia. Natomiast, jak zwykle, rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Jakie jest ryzyko kupna auta, gdzie znaczną część stanowi aluminium?

Najwięcej kilogramów możemy „zbić” w konstrukcji nadwozia. Producenci aut od jakiegoś czasu wykorzystują nowoczesne materiały, które są często kilkukrotnie wytrzymalsze, niż stal. Dzięki nim grubość części może być dużo mniejsza, a co za tym idzie – lżejsza. Nowe technologie i stopy wykorzystuje np. Opel. Najnowsza Astra ma nadwozie niemal 80 kilogramów lżejsze niż jej poprzedniczka. Warto wiedzieć, że wykorzystywanie aluminium przy produkcji aut to nie jest wymysł XXI wieku. Już w latach trzydziestych ubiegłego wieku Citroen wykorzystywał aluminium w swoich pojazdach. Wynikało to z prognoz, że cena tego materiału może w przyszłości spaść. Tak się jednak przez wiele lat nie stało. Swoje zrobiła też II wojna światowa. Cała stal poszła na tworzenie artylerii bojowej i na auta po prostu brakowało. Stąd wynika np. produkowanie aluminiowych nadwozi Land Roverów.

Największą zaletą stopów typu aluminium jest ich niewielka masa. Konstrukcja nadwozia, która jest zrobiona z aluminium może ważyć nawet 40%  mniej niż konstrukcja stalowa. Oszczędzone w ten sposób kilkadziesiąt kilogramów może się przyczynić do mniejszego zużycia paliwa czy zwiększenia osiągów produkowanego samochodu.

Największym zagrożeniem dla aluminium jest korozja. Szczególnie niebezpieczna dla niego jest sól, która jak wiadomo jest wszędobylska na naszych drogach w trakcie mroźnej i śnieżnej zimy. Dlatego niezbędna jest regularna pielęgnacja i mycie elementów aluminiowych samochodu, jak np. felgi.

.

 

 

 

Najnowsze wpisy

Metody spawania aluminium – jakie techniki są wykorzystywane?

Spawanie aluminium to czynność bardzo często stosowana w przemyśle samochodowym. Nie należy ono do najtrudniejszych, jednak mogą je ...
Czytaj więcej

Woskowanie samochodu – wykonywać samodzielnie czy na profesjonalnej myjni? Różnice.

Lakier na każdym samochodzie z dnia na dzień staje się coraz starszy. Przeciętna żywotność samochodów wskazywana przez producentów ...
Czytaj więcej

„Niewidzialna wycieraczka” – czym jest? Czy warto ją nałożyć podczas wizyty w myjni?

Uporczywy deszcz na drodze nie jest mile widziany. Utrudnia widoczność, przez co należy używać wycieraczek, te jednak zużywają ...
Czytaj więcej