ABC dbania o opony

Żeby latem jeździć na letnich, a zimą na „zimówkach” wie prawie każdy. Że co jakiś czas trzeba koło dopompować – większość. Jednak tyle może nie wystarczyć, jeżeli chodzi o dbanie o opony. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Trzeba przede wszystkim sobie uświadomić, że opony to jedyny element samochodu mający styczność z powierzchnią. Dlatego najpierw należy dobrać odpowiednią powierzchnię opony do wielkości i masy naszego auta.

Oprócz tego należy na bieżąco sprawdzać stan bieżnika. Wymienić opony należy, jeśli głębokość rowków osiągnie poziom 1,6 mm. Pamiętajmy o tym, że pełnią one kluczową rolę: odprowadzanie wody spod opony, a co za tym idzie utrzymanie kontroli nad pojazdem. Kolejną kluczową kwestią jest sprawdzanie ciśnienia w oponach. Ono także przyczynia się do panowania nad pojazdem i żywotności opon. Warto sprawdzać ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu i koniecznie przed dalszą podróżą. Ubytek powietrza może wynikać z niewielkich przebić, naturalnego uchodzenia powietrza albo zmiany temperatur. Pamiętajmy, że parametr ten jest indywidualny dla każdego pojazdu.

Ważną sprawą jest odpowiednie wyważenie opon. Ono także zapobiega szybszemu życiu i wpływa na komfort jazdy. Wyważenie musi odbyć się koniecznie przy każdej wymianie opon. Nierówne wyważenie może spowodować różnice w zużyciu bieżnika, większe spalanie czy mniejsza sterowność.

 

Pamiętajmy aby w dobrym stanie utrzymywanie takich elementów jak np. zawody. Nie jest to zbyt drogowa inwestycja podczas sezonowej zmiany opon, a wpływają na ochronę zarówno opon, jak i naszego bezpieczeństwa.

Trzeba pamiętać i prawidłowym przechowywaniu opon,z  których nie korzystamy: miejsce powinno być suche, odcięte od słońca, bez zagrożeń w postaci wysokich temperatur czy chemikaliów.

 

Co gdy zauważymy, że opona jest uszkodzona? Warto ją oddać w ręce specjalisty. Profesjonalny wulkanizator będzie w stanie dokładnie zbadać stan techniczny opony. I przede wszystkim oceni, czy dana opona nadaje się do naprawy, czy będzie konieczna inwestycja w nowe. Pamiętajmy o tym, że bardzo trudno będzie nam znaleźć jedną oponą na wymianę. Dlatego przy wymianie konieczna będzie inwestycja w dwie. Co najmniej.

 

 

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...