Układ chłodniczy – co się w nim psuje?

Tropikalne upały w wakacje to ciężki okres dla naszego pojazdu. Wytężone działanie klimatyzacji, większa ilość przejechanych kilometrów wymagają od naszego auta sprawnego działania każdego układu. Zbyt wysokie temperatury nie są niestety obojętne. Np. dla naszego silnika, który niezbyt dobrze znosi za wysoką temperaturę.

Za ochronę przed przegrzaniem się silnika samochodowego odpowiada układ chłodzenia. Niestety, aktualnie jest to układ tak rozbudowany, że usterki zdarzają się bardzo często.
Podstawową sprawą w układzie jest ciśnienie. Dzięki niemu płyn chłodniczy się nie gotuje i może spełniać swoje zadanie. Niestety, nawet najmniejszy otwór czy dziurka może spowodować ubytki płyny, sprawi, że w silniku może być zbyt ciepło.

Ważną rolę w układzie spełniają też czujniki i zaworki w korku zbiornika wyrównawczego. Niestety zdarza się, że usterki układu są ukryte przez całą zimę i większą część lata, a objawiają się dopiero w warunkach skrajnych, np. jeśli podczas tropikalnych upałów włączymy klimatyzację

 

Gdzie należy szukać awarii w układzie chłodniczym? Np. w termostacie. Jeżeli się zablokuje, to przyjmuje różne pozycje. Gdy jest stale otwarty to powodować może niedogrzanie silnika, jego wolniejsze rozgrzanie. Wówczas rurka, która doprowadza wodę do chłodnicy nagrzewa się bardzo szybko. Gdy termostat jest półotwarty to silnik przegrzewa się w skrajnych warunkach, np. gdy jedziemy bardzo dynamicznie, albo gdy stoimy w korku.

Usterki układu chłodniczego możemy szukać też w pompie wody. Może to być miejsce wycieku płynu. Zanik chłodzenia może także powodować uszkodzenie wirnika.
Problem możemy mieć także z wentylatorem. Zwłaszcza, że w nowych pojazdach napędzany jest silnikiem elektrycznym i mieć kilka biegów.

Chłodnica to także bardzo delikatny element samochodu. Nawet samo zabrudzenie jej może sprawić, że nie działa zbyt wydajnie. W starszych pojazdach jej skuteczność spada z powodu osadów nagromadzonych wewnątrz pojazdu. Wtedy należy zwrócić uwagę na częstszą wymianę płynu chłodniczego.

 

 

Najnowsze wpisy

Metody spawania aluminium – jakie techniki są wykorzystywane?

Spawanie aluminium to czynność bardzo często stosowana w przemyśle samochodowym. Nie należy ono do najtrudniejszych, jednak mogą je ...
Czytaj więcej

Woskowanie samochodu – wykonywać samodzielnie czy na profesjonalnej myjni? Różnice.

Lakier na każdym samochodzie z dnia na dzień staje się coraz starszy. Przeciętna żywotność samochodów wskazywana przez producentów ...
Czytaj więcej

„Niewidzialna wycieraczka” – czym jest? Czy warto ją nałożyć podczas wizyty w myjni?

Uporczywy deszcz na drodze nie jest mile widziany. Utrudnia widoczność, przez co należy używać wycieraczek, te jednak zużywają ...
Czytaj więcej