IRMAR

ABC manualnej skrzyni biegów

Jednym z najnieprzyjemniejszych momentów podczas kierowania autem, poza wypadkiem, jest dźwięk skrzyni gdy próbujemy zmienić bieg bez dociśnięcia sprzęgła. Sygnał niszczących się synchronizatorów jest po prostu paskudny. Czasami ustawienia skrzyni zezwalają na zmianę biegu przy braku pełnego dociśnięcia, jednak tej możliwości także nie powinniśmy nadużywać. Sprawdźmy, co jeszcze robić, by dbać o naszą skrzynię biegów.

Gdy chcemy zredukować bieg do 2 podczas jazdy powyżej 70 km/h nasze auto też nie będzie reagować naturalnie. Mamy do czynienia wówczas z odcięciem zapłonu. Zaczynają się wibracje silnika, zaczyna on przerywać, a samochód nie przyspiesza, choć zapewne byśmy sobie tego życzyli. Poza tym skrzynia biegów zaczyna się wtedy niszczyć. Łamią się synchronizatory, a pasek rozrządu z silnika narażony jest na przeskoczenie i uderzenie w zawór tłokiem, co oznacza niemal pewną awarię i konieczność wizyty u mechanika samochodowego. Dlatego jeżeli chcemy hamować silnikiem to powinniśmy robić to po kolei. Czyli zmieniajmy z biegu czwartego na trzeci, z trzeciego na drugi, ale absolutnie nie z biegu czwartego, nie mówiąc o piątym, na drugi. Redukcja powinna zatrzymać się na biegu drugim, gdyż jak zapewne wszyscy wiemy: pierwszy służy wyłącznie do ruszania, ewentualnie do baaardzo powolnego toczenia się.

W trakcie przeprowadzania redukcji należy obroty wyregulować do poziomu spodziewanego po redukcji. Przykładowo: jedziemy z prędkością 70 km/h i obrotami na poziomie 2500. Po redukcji nasz silnik ma mieć 3000 obrotów, więc najpierw powinniśmy podnieść obroty do tej wartości, a dopiero potem zmieniać bieg. Wtedy podniesiemy bezpieczeństwo silnika i przekładni. Ominięcie tego schematu szkodzi zarówno silnikowi jak i samej skrzyni biegów. Poza tym mocno obciążymy nasze sprzęgło.

Niekorzystna dla całego mechanizmu jest także zbyt częsta jazda na półsprzęgle. Poza tym wielu kierowców przesadza z trzymaniem nogi bezpośrednio nad pedałem sprzęgła, przez co jest ono zbyt często nieświadomie wciśnięte.

Skrzynia manualna ma wiele zalet i przewag nad automatem. Mamy nad nią pełną kontrolę, możemy sterować mocą silnika w zależności od potrzeb i wymagań na trasie. Dlatego musimy dbać o nią, by służyła nam przez lata.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*